Johnny og Rob tok med hunden på middag. Da de kom tilbake til Teslaen sin, nektet den å starte. Fem timer senere ble den tauet bort. Fire dager etterpå kom beskjeden: batteriet var ødelagt – av vann.
Man skulle tro at en bil til 800.000 kroner tålte en regnskur. Men for Johnny Bacigalupo og Rob Hussey ble en våt Edinburgh-kveld starten på et mareritt. Det skriver Edinburgh Live.
Vann i batteriet – ikke Teslas ansvar
Tesla hevdet at vann hadde trengt inn i bilens batteri, og at dette ikke dekkes av den ellers åtte år lange garantien. Regningen: 17.374 britiske pund. Rundt 230.000 kroner.
Bilen skal ha vært utsatt for ekstremvær, ifølge Tesla. Det ble vist til gule farevarsler i deler av Skottland den aktuelle dagen. Problemet, mener eierne, er at de bare hadde kjørt gjennom vanlige bygater – uten store vanndammer eller noe uvanlig.
Uegnet for skotsk vær?
Parets opplevelse handler ikke bare om en ødelagt bil. Det handler også om forventninger til hva en premiumbil skal tåle – og hvordan et selskap som Tesla håndterer slike situasjoner. For Johnny og Rob ble det en kamp for å få informasjon, hjelp og i det minste en forklaring.
De fikk til slutt høre at skaden ikke nødvendigvis var deres feil – men at det heller ikke var Teslas ansvar. Og dermed var det eierne som måtte betale.
Når elbildrømmen sprekker
Teslaen var parets dyreste bilkjøp noensinne. Nå står den fortsatt på verksted, og regningen venter. Samtidig sitter de igjen med spørsmålet: Hva skjer når høyteknologi svikter i helt vanlig vær?
For mange handler elbil ikke bare om miljø og innovasjon, men også om trygghet og pålitelighet. Når en bil ikke tåler en regnskur – og det koster mer enn en bruktbil å reparere – da er det kanskje på tide å stille noen spørsmål.