Kjapt innom byggevaren, en kjapp last med hageavfall, og så hjem igjen. Enkelt nok? Ikke når det kommer til reglene for tilhenger.
"Mange tenker ikke over at det faktisk er en god del lover og regler som gjelder for å kjøre med tilhenger. Og dessverre er det mange som bryter disse reglene uten å vite det", sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Statens vegvesen kontrollerte i fjor titusenvis av biler med tilhenger. Resultat? Over 30.000 fikk mangellapp eller gebyr. De vanligste feilene? For tung last, eller dårlig sikret last.
Mange tror de er innenfor fordi de har førerkort klasse B, som lar deg trekke en tilhenger på opptil 750 kilo – inkludert last. Men her er det lett å trå feil, spesielt med moderne elbiler som ofte er både tyngre og større enn eldre bensinbiler. Kombinasjonen av tung bil og leid henger kan raskt sende deg over grensen.
Og få ting er mer irriterende enn en bot på 6.000 kroner – bortsett fra å risikere avkortning i forsikringen dersom det skjer en ulykke og du har kjørt ulovlig.
Slik unngår du fellene:
Tryg anbefaler å bruke appen "Bil og henger" fra Statens vegvesen. Den viser deg raskt hva som er lovlig – og hva som ikke er det.
I tillegg er det noen ting du alltid bør sjekke før du kjører:
Er tilhengeren skikkelig festet?
Er sikkerhetswiren på plass?
Virker alle lys?
Har dekkene nok luft?
Er lasten forsvarlig sikret med CE-merkede stropper?
Har du husket å lese i vognkortet hvor mye bilen og hengeren kan trekke?
Et lite tips: For tung last eller feil vektfordeling kan få tilhengeren til å vingle, og det er noe du virkelig ikke vil oppleve i 80 km/t.
Å kjøre med tilhenger virker kanskje som en bagatell, men det er mange detaljer som må være på plass. Tar du deg tid til å sjekke noen enkle ting før du kjører, sparer du deg for bøter, ulykker og unødvendige bekymringer. Og det er vel verdt det, når sommeren endelig er her.