Bilorganisasjonen FDM slår nå alarm etter gjentatte funn av alvorlig slør i både ratt og hjuloppheng på Tesla Model 3 og Model Y. Feilen, som normalt først oppstår på eldre biler med høy kjørelengde, er nå avdekket på relativt nye Tesla-modeller. Det bekymrer biltekniske eksperter.
"Slør i hjuloppheng og styretøy ser vi vanligvis på gamle biler, ikke på biler som er under fire år gamle. Dette er bekymringsfullt fordi det går ut over sikkerheten," sier Lone Otto, områdeleder i FDMs tekniske rådgivning, i en pressemelding fra FDM.
Testassistenter hos FDM har observert at rattet på flere biler kan beveges sideveis og opp/ned – et tydelig tegn på slark i ratstammemodulen. Dette har ført til at mange biler blir underkjent på EU-kontroll.
Selv om salget av Tesla har gått noe ned i starten av 2025, både i Norge og ellers i Europa, er Tesla fortsatt blant nordmenns absolutte favoritter når det kommer til elbilvalg.
I Norge finnes det i dag over 110.000 registrerte Tesla-biler, og mer enn halvparten av dem er Model 3 og Model Y – altså modellene som nå er berørt av slør-problematikken.
Tesla nekter å ta ansvar
Til tross for den økende mengden rapporter, hevder Tesla at problemet er innenfor akseptable toleranser. Ifølge FDM dekker ikke garantien utbedring dersom Tesla mener at sløret ikke overskrider deres egne grenseverdier.
"At Tesla ser det som forventet at bilene har slør etter mindre enn fire år, er svært tankevekkende. Det er ikke noe vi ser hos andre bilprodusenter," sier Otto.
Tesla har så langt ikke kommet med en løsning, selv etter møter med FDM og danske myndigheter. Færdselsstyrelsen bekrefter derimot at biler med vesentlig slør ikke kan godkjennes ved periodisk kjøretøykontroll – og at Tesla-biler skal vurderes på lik linje med alle andre.
Få bilen testet før garantien løper ut
FDM anbefaler at alle eiere av Tesla Model 3 og Model Y får bilen kontrollert hos en uavhengig faginstans før garantien utløper (fire år eller 80.000 km). Reparasjoner utenfor garantien kan bli kostbare – opptil 8.000 kroner for bytte av en enkelt komponent.
"Vi anbefaler eiere å få bilen testet mens garantien fortsatt gjelder. Ellers kan man risikere å måtte betale selv for feil som burde vært dekket," advarer Otto.
Har du en Tesla? Da er det på tide å få bilen sjekket – før en usynlig feil blir en dyr og farlig overraskelse.