Mondelez Norge og Freia kobler seg til avfallssorteringsappen Bower.
Gjennom samarbeidet samler forbrukere som resirkulerer Freia-emballasjen sin poeng som kan konverteres til penger, kuponger eller veldedige bidrag. Målet er å få flere forbrukere til å sortere plast i større grad.
Vil belønne forbrukerne
I dag står plast for fire prosent av de globale karbondioksidutslippene, og bare ni prosent av all plast resirkuleres. Nå kaster Freia og eieren Mondelez seg inn i kampen for å redusere plast-avfallet.
"Å redusere miljøpåvirkningen fra emballasjen vår og håndtere plastavfall er høyt prioritert i vårt bærekraftsarbeid. Vi jobber derfor mot en sirkulær emballasjeøkonomi, der materialer designes, brukes og resirkuleres på en måte som minimerer avfall og maksimerer ressurseffektiviteten", sier Martina Flemström, administrerende direktør i Mondelez Nordics.
"Å jobbe med Bower lar oss ikke bare informere og engasjere forbrukere, men også belønne dem for deres innsats. For både oss og forbrukerne er det et skritt fremover på veien mot en sirkulær økonomi", sier hun.
Slik tjener du penger på søpla
Forbrukere som har tømt en pose Non Stop eller spist det siste av en Kvikk Lunsj, kan nå tjene penger på å resirkulere embalasjen.
Etter å ha registrert en gjenvinningsbøtte eller gjenvinningsrom hjemme hos deg og fått den godkjent, eller ved å gå til en offentlig gjenvinningsstasjon som allerede er registrert i appen, skanner du som Bower-bruker Freia-emballasjen med appen før du sorterer den.
For hver skannede pakke får du tildelt et antall poeng i appen som deretter kan konverteres til penger eller doneres til veldedighet. En pakke gir 5 poeng, som tilsvarer 0,50 SEK.
Langsiktig bærekraftsarbeid
"Gjennom samarbeidet gjør vi det enklere for våre forbrukere å ta gode valg, fra kjøp til avfallssortering. På lengre sikt øker det mengden plastmateriale som samles inn, og etter hvert som teknologien for resirkulering og gjenbruk av plast utvikler seg, bidrar det til en sirkulær emballasjeøkonomi", skriver Mondelez i en melding.
"Hos Bower har vi stor tro på at ved å gi hver pakke en reell verdi og tilby insentiver som endrer forbrukeratferd, kan vi sammen øke sorteringsraten og drive positiv samfunnsendring. Derfor er vi stolte over å se aktører som Mondelez bli med på plattformen vår, noe som er et tydelig bevis på at vi sammen kan gjøre avfallssortering til en selvfølge i alle svenske husholdninger", sier Suwar Mert, administrerende direktør i Bower.
Det kan være noe å tenke over neste gang du spiser et stykke sjokolade eller to. Ved å samle på ambalasjen, har du snart råd til en ny pakke.