Flere bilister kan få en ubehagelig overraskelse i året som kommer, og signalene fra regjeringen skaper uro langs veiene.
Akkurat nå leser andre
Bilister som fortsatt kjører på bensin og diesel, må belage seg på et statsbudsjett for 2026 som gjør det dyrere å holde bilen i gang.
Regjeringen legger opp til høyere avgifter på drivstoff, særlig diesel, samtidig som bompengene igjen kan gå mot et nytt rekordnivå, og det gjør at mange føler de betaler mer uten at hverdagen på veien blir noe lettere.
Transport må prioriteres
NAF peker på at regjeringen mangler tydelige prioriteringer i transportpolitikken.
Bompengene anslås å øke til 17,3 milliarder kroner neste år, men bilistene merker ikke tilsvarende forbedringer i veinettet eller i alternativene til bilen.
En stor del av midlene går til bypakker og vekstavtaler, selv om kollektivtrafikken flere steder sliter med både kutt og høyere billettpriser.
Les også
Resultatet er at bilistene betaler mer, mens valgmulighetene ikke blir bedre.
Svak satsing på veiene
Forventningene om bedre veier blir heller ikke innfridd.
NAF mener fylkesveiene forfaller i høyt tempo, og at budsjettet ikke styrker verken rassikring, tunnelsikkerhet eller vanlig vedlikehold i tilstrekkelig grad.
Ifølge organisasjonen trengs det over 100 milliarder kroner for å hente inn etterslepet.
Mange fylker må velge mellom å prioritere veier eller kollektivtransport fordi midlene ikke rekker til begge deler.
Høyere avgifter på diesel
Les også
Økningen i CO₂-avgiften vil merkes særlig godt av dem som kjører diesel.
I tidligere budsjetter ble slike økninger delvis kompensert gjennom lavere bompenger eller trafikkforsikringsavgift, men det er ikke tilfelle denne gangen.
De høyere drivstoffkostnadene rammer spesielt bilister i distriktene, der bilen ofte er det eneste reelle transportalternativet.
Flere risikerer å måtte velge mellom en dyrere bilhverdag eller å gå over til elbil, som også står foran prisøkninger.
Elbiler blir også dyrere
Selv elbiler, som lenge har vært et attraktivt valg, går en dyrere tid i møte.
Les også
Fra januar 2026 innføres det moms på elbiler over 300.000 kroner, og i 2027 forsvinner hele momsfritaket. Det kan gjøre vanlige familiebiler betydelig dyrere.
NAF mener endringen kommer for raskt og foreslår en høyere beløpsgrense, slik at flere får mulighet til å bytte bil uten å bli økonomisk straffet.