Du tror kanskje du «får litt ekstra» når du klemmer inn noen dråper til etter pumpa klikker. Men det lille ekstra kan i verste fall koste deg flere tusen kroner i året.
Akkurat nå leser andre
Vi har alle vært der: Du fyller bensin eller diesel, pumpa sier stopp, men du gir den et ekstra klem eller to. Bare for å være sikker. Høres smart ut, ikke sant? Feil.
Eksperter advarer nå mot akkurat dette. Å «toppe tanken» etter første klikk fra pumpa kan nemlig være en dyr vane. Ikke bare risikerer du å sløse bort drivstoff, du kan også skade bilens bensinsystem. Det skriver Express.
Ifølge Plates Express, som leverer bilskilt og biltilbehør i Storbritannia, er dette en av de vanligste feilene bilister gjør ved pumpa.
«Når pumpa klikker, betyr det at tanken er full. Prøver du å presse inn mer, kan drivstoffet enten fordampe, renne over eller havne i bilens dampgjenvinningssystem», sier de.
Og dette er ikke et system du vil tulle med. Skade på dampgjenvinningen kan koste alt fra 1.500 til over 6.000 kroner å fikse. I tillegg kan det ekstra drivstoffet du presser inn, rett og slett forsvinne i lufta – bokstavelig talt.
Les også
Bare å «sløse» en halv liter i uka tilsvarer godt over 700 norske kroner. Og det er før vi snakker om potensielle reparasjoner.
Drivstoffprisene stiger også jevnt. Da er det ekstra surt å betale for drivstoff du aldri får brukt.
Neste gang du står ved pumpa og hører det første «klikket» – ta det som et vennlig hint. Ikke en utfordring. Bilen din sier egentlig: «Nå er det nok, kompis.» Håndbrekk på, lokket på – og lommeboka di vil takke deg senere.