Bruk denne enkle yogarutinen for å øke mobiliteten og forbedre fordøyelsen

21/05/2024 16:00

Sofie

Helse
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Strekk ut stramme hofter og øk fleksibiliteten din med denne korte yogarutinen som du kan gjøre hvor som helst.

Yoga kan forbedre mange ting. Det kan øke humøret, øke fleksibiliteten og hjelpe med balanse og koordinasjon.

Det er også en nybegynnervennlig aktivitetsform da den krever minimalt med utstyr og kan tilpasses ethvert kondisjonsnivå.

En av de mindre kjente fordelene med yoga er at det kan hjelpe med fordøyelsen. En studie publisert i Journal of Bodywork and Movement Therapies fant at yoga kan hjelpe mot forstoppelse.

En gjennomgang fra 2016 konkluderte med at yoga kan være gunstig for personer som lider av irritabel tarmsyndrom (IBS).

Denne rutinen, satt sammen av personlig trener Rhiannon Bailey, er spesielt utviklet for å øke fordøyelsen og øke fleksibiliteten din. Den består av fem positurer, noe som gjør det til en ideell måte å starte dagen på. Du kan imidlertid enkelt utføre disse øvelsene på andre tider av dagen.

Du kan holde hver posisjon så lenge det føles komfortabelt, men Bailey anbefaler å ta fem til seks dype pust før du går videre til neste posisjon. Husk å unngå overstrekk i stillingene.

I stedet bør du lene deg inn i dem slik at du kjenner en god strekk, men det skal aldri føles vondt, skriver Fit & Well.

Du trenger ikke mye utstyr for å følge denne rutinen. Du bør finne en yogamatte før du starter, selv om de fleste av disse enkle stillingene kan gjøres på en myk, teppebelagt overflate.

Trening generelt kan hjelpe med fordøyelsesproblemer. I tillegg til yoga, prøv å gå for å forbedre fordøyelsen, noe som kan hjelpe mot halsbrann og refluks. Dessuten kan et fiberrikt kosthold hjelpe mot ting som oppblåsthet og forstoppelse.

I tillegg til å hjelpe med fordøyelsen, vil stillingene i denne rutinen også åpne opp hoftene dine. Å ha et godt bevegelsesutslag i hoftene er viktig for en rekke øvelser, inkludert knebøy, og kan også hjelpe mot ryggsmerter.

Læs også:

Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.
Kronprinsessen er gravid: Viser frem babymagen Kronprinsparet venter sitt første barn.