En av tre har prøvd det: Slik forebygger du hemorroider

23/05/2024 15:00

Emma

Helse
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Det er flere ting du kan gjøre selv!

Hvis du har hemorroider, har du mange behandlingsalternativer til din disposisjon.

Men hvis du har hemorroider, vil du sannsynligvis råde andre til å unngå å få dem i utgangspunktet.

Dette endrer ikke det faktum at mer enn én av to dansker over 50 år vil bli rammet av dem på et tidspunkt, ifølge Netdoktor.

Faktisk har en av tre nordmenn opplevd å bli rammet av hemoroider, ifølge nettstedet Boots Apotek.

Hemorroider er hovne, betente venøse pads i analkanalen. De kan av og til være smertefulle og kløende, og kan forårsake blødning.

Men det er mulig å unngå disse irriterende symptomene med noen enkle livsstilsendringer.

Kolorektal kirurg Arielle Kanters, MD, har gitt fem enkle måter til  Cleveland Clinic om hvordan å forebygge hemorroider og hvordan visse livsstilsendringer kan gjøre en verden av forskjell.

Kan hemorroider forebygges?

Alle har hemorroider. Det er flere interne og eksterne blodkar i nærheten av anus, og de leverer blod til hele området.

Det er først når disse blodårene begynner å hovne opp og bli betent at de utgjør et problem som kan være ganske smertefullt.

Her er noen ting du kan gjøre for å forhindre at blodårene svulmer.

1. Gå på do når du trenger å gå

Det lyder som fornuftige råd, men alt for mange mennesker ignorerer det.

Hvis du forsinker å bruke badet, kan avføringen bli hard og tørr i tarmen, noe som gjør det vanskeligere å komme seg ut.

Hvis du gjør en innsats for å bli kvitt avføring, øker risikoen for å utvikle hemorroider.

Når vi snakker om anstrengelse, ikke tving avføring ut når du egentlig ikke trenger det. Overbelastning øker presset på veneputene dine, noe som fører til hemorroider.

Spesielt kan belastning gjøre indre hemorroider til eksterne.

2. Ikke gjør badet om til lesesal

Tenk på din tid på badet som en nødvendighet, ikke en lengre flukt.

Hvis toalettet ditt har stabler med magasiner eller bøker på vanntanken, bør du vurdere å flytte dem til et annet rom.

Ikke ta telefonen inn på badet – ikke surf på Facebook, Instagram, Snapchat eller Twitter.

Hvorfor? Jo mer tid du bruker på toalettet, jo mer sannsynlig vil du anstrenge deg for å gjøre ditt fornødne. Sittestillingen legger også ekstra stress på anal blodårene.

Begge disse faktorene øker risikoen for hemoroider.

3. Revurder din kost

For å forhindre hemorroider, vil du ha en avføring som er myk og lett å få ut. Du kan oppnå riktig konsistens ved å gjøre smarte kostholds valg og drikke rikelig med vann for å unngå dehydrering.

Mangel på fiber er den vanligste synderen. For eksempel, hvis du er forstoppet, prøv å få mer fiber fra grønne grønnsaker, frukt og 100 prosent fullkorn.

Fiber kan hjelpe deg å unngå forstoppelse, og forstoppelse - som fører til belastning - er en risikofaktor for hemorroider.

Imidlertid kommer fiber med et forbehold. Noen mennesker har det som kalles "slow transitt forstoppelse." Tarmene deres beveger seg langsommere enn vanlig.

For disse menneskene har overflødig fiber en tendens til å sitte i tarmen og gjøre forstoppelse verre.

Lytt også til kroppen din og unngå matvarer som irriterer tarmene dine. For noen mennesker er laktosen i meieriprodukter en irriterende.

For andre er det gluten eller for mange bearbeidede matvarer.

4. Hold kroppen i bevegelse gjennom trening

Moderat trening bidrar til å forbedre eller forhindre mange tarm- og fordøyelsesproblemer, inkludert hemorroider. Når du er stillesittende, går alt saktere, inkludert tarmene dine.

Trening bidrar til å holde avføring beveger seg gjennom tarmkanalen. Det hjelper deg med å unngå forstoppelse og tørr, hard avføring.

Gå turer, løp korte avstander, sykle, yoga – velg selv, men velg en aktiv livsstil.

Men en liten advarsel hvis du har hemoroider: Unngå kraftig vektløfting knebøy og lignende bevegelser som øker magetrykket. Hvis du prøver å forhindre hemoroider, kan disse øvelsene gjøre mer skade enn godt.

5. Snakk med legen din

Hvis symptomene dine endres eller blødningen øker, kontakt legen din og få symptomene dine vurdert.

Ikke alle hemorroider er kirurgiske. Du kan trenge en vurdering for å utelukke andre sykdommer.

Andre livsstils tips for å stoppe hemorroider

Det er noen mindre ting du kan gjøre daglig som også vil hjelpe, inkludert:

  1. Drikk mer vann. Fiber uten vann gjør avføring vanskelig

  2. Unngå lange perioder med sittende

  3. Spør legen din om å ta fibertilskudd

  4. Løft føttene på en lav krakk eller stol når du går på toalettet for å avlaste trykket og bli kvitt avføringen uten ekstra belastning

Læs også:

Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.
Kronprinsessen er gravid: Viser frem babymagen Kronprinsparet venter sitt første barn.