Forskningsteam med avsløring: Populært kosthold kan ha langsiktige konsekvenser

18/06/2024 08:00

Sofie

Helse
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er helt ny forskning som følger med avsløringen.

Ja, for de som ønsker å gå ned noen kilo, kan valget av dagens populære dietter være en komplisert affære.

Først var det Atkins-dietten, etterfulgt av LCHF, Palæeo og 5:2-dietten. Nå sverger flere og flere til den ketogene dietten som den ultimate og mest effektive metoden for vekttap.

Men er det virkelig slik? Uansett har en gruppe forskere nå reist tvil. Det melder BT

For de som ikke er kjent med konseptet, innebærer keto-dietten i utgangspunktet å drastisk begrense karbohydratinntaket, men til gjengjeld spise en betydelig mengde fett for å gå ned i vekt – men er det sant?

Under en keto-diett bør du kun innta mellom 20-30 gram karbohydrater daglig, noe som tilsvarer en skive rugbrød.

Dette sies å få kroppen til å bytte fra å brenne karbohydrater til fett som drivstoff.

Ifølge den siste forskningen, utført av et team fra University of Texas Health Science Center i San Antonio, kan dette ha en uønsket effekt.

Det viser seg at en langsiktig keto-diett kan forårsake aldring av celler i normalt vev, som påvirker flere organer.

"Med tanke på de 13 millioner amerikanerne som følger en keto-diett, anbefaler vi å ta pauser fra denne dietten for å unngå potensielle langsiktige konsekvenser," sier David Gius, en av forskerne bak studien ved UT Health.

Eksperimentet ble utført ved å sammenligne to grupper av mus i forskjellige aldre som fikk to forskjellige keto-dietter med forskjellige fettkilder.

Begge gruppene viste tegn på cellealdring, noe som spesielt påvirket hjerte- og nyrefunksjonen.

Derfor anbefaler forskerne at du tar pauser fra kostholdet med jevne mellomrom.

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.