Hva er best: Flere korte turer eller en lang om dagen?

03/05/2024 06:00

Sofie

Helse
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Er det best å ta flere korte turer på en dag? Eller er det bedre med én lang tur?

Den tidlige morgenturen, en runde i lunsjpausen, ti minutter på tredemøllen eller den lange kveldsturen: turer finnes i mange former.

Hva er din favoritt? Kanskje går du flere turer i løpet av dagen. Spesielt hvis du har hund, går du sannsynligvis ut mer enn to ganger. Men hva er egentlig best for kroppen din?

Fordeler med å gå

Å gå er til fordel for både kropp og sinn. Det viktigste er å flytte, mener Tamanna Singh, medgründer av Sports Cardiology Center ved Cleveland Clinic.

«Trening – kort eller lang – har utallige fordeler: den regulerer blodtrykk og vekt, stabiliserer blodsukkeret, bidrar til å senke kolesterolet og forbedrer mental helse, oppregner hun.

Hvis du går regelmessig, gjør du allerede noe veldig bra for deg selv og kroppen din. Korte og lange turer gir ulike fordeler. Hva som er best avhenger av dine personlige mål.

Bygge kondisjon

Er målet ditt å bygge kondisjon? Da er en lengre tur (en time til en og en og en halv time) med moderat intensitet det beste valget. Du trener dermed utholdenheten din. Disse lange turene fremmer god blodsirkulasjon, noe som er bra for hjertet og lungene.

Fettforbrenning og muskelbygging

Er det først og fremst fettforbrenning som er målet ditt? Da spiller varigheten av turen en mindre rolle, mens intensiteten er viktigere. En 15-minutters høyintensitets spasertur kan gi deg like mye som en 30-minutters lavintensiv spasertur.

Du øker intensiteten ved å gå fortere eller gå oppover. Dette belaster musklene dine mer, og det er grunnen til at folk som går for muskelbygging også gjør det bra i dette.

Leddproblemer?

Da er det best å velge korte turer med pauser. Da kan leddene dine hvile. Vær oppmerksom: Ved høyintensive intervaller er risikoen for nye skader større. Hvis du er sårbar for skader, bør du velge en mindre intens tur.

Konklusjon

For å gjøre en lang historie kort, det ene er ikke bedre enn det andre. Tilpass den derfor etter dine personlige preferanser og mål, og ta hensyn til eventuelle fysiske plager og skader.

Det er viktig å velge en løsning som er enkel å følge og integrere i livet ditt. Og hvis du ikke allerede har en, kan en hund eller en annen følgesvenn for tur være en god motivasjon.

Læs også:

Dette er kroppens fysiske signaler når døden nærmer seg Døden er den naturlige avslutningen på livet. Kroppen kan bare holde ut i en begrenset tid, og kroppens signaler om at tiden er inne, er helt tydelige.
Vaskemaskinen er full av bakterier: Med dette trikset vil du utrydde dem på kort tid I de fleste hjem er vaskemaskinen ofte i bruk - og dette betyr også at du bør sørge for at den holdes ren.