Hvorfor skal du gå? De skjulte fordelene ved å gå

23/03/2024 14:00

Sofie

Helse
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er massevis av fordeler med å gå. Derfor bør du gjøre deg selv en tjeneste ved å gå mye.

Turgåing blir ofte oversett som en enkel transportform eller en enkel treningsform. Det er en aktivitet som gir flere fordeler enn de fleste er klar over. Det er gratis, tilgjengelig og krever ingen spesialutstyr eller opplæring.

Bortsett fra de åpenbare fysiske fordelene, kan regelmessig turgåing også bidra til mental velvære, miljømessig bærekraft og sosialt samhold.

Turgåing for fysisk helse

For det første er turgåing en utmerket form for fysisk trening. Regelmessig gange kan bidra til å opprettholde en sunn vekt, styrke bein og muskler, forbedre balanse og koordinasjon, og redusere risikoen for kroniske sykdommer som hjertesykdom, hjerneslag og type 2 diabetes.

WHO anbefaler at voksne gjør minst 150 minutter med moderat intensitet fysisk aktivitet, for eksempel rask gange, hver uke. Selv små turer, som en kort spasertur i friminuttene, kan bidra til dette målet og gi helsegevinster.

Å gå for mentalt velvære

Å gå har også en god effekt på din mentale helse. Det kan være en form for bevegelig meditasjon som lar sinnet vandre og tilbakestille seg. En studie publisert i American Journal of Psychiatry fant at selv en times gange hver uke kan bidra til å forhindre depresjon.

I tillegg har turgåing i naturlige omgivelser, som ofte omtales som 'grønn trening', vist seg å redusere stress og angst.

En studie fra Stanford University oppdaget at folk som gikk i et naturlig område i motsetning til et urbant miljø, viste redusert aktivitet i en del av hjernen assosiert med drøvtygging.

Gåturer for miljømessig bærekraft

Å gå er ikke bare bra for oss. Det er også bra for planeten. Det er en nullutslippstransport, som betyr at den ikke produserer klimagasser som bidrar til klimaendringer. Å ta korte turer i stedet for å kjøre bil kan redusere en persons karbonavtrykk betydelig.

Videre strekker de miljømessige fordelene ved å gå til forbedret luftkvalitet og støyreduksjon i urbane områder. Byer som fremmer fotgjengertrafikk opplever ofte lavere nivåer av luft- og støyforurensning. Dette bidrar til et sunnere og mer behagelig miljø.

Sosiale turer

Turgåing er også en sosial aktivitet som fremmer samhold og fellesskap. Å gå tur med andre kan by på muligheter for sosialt samspill og samarbeid. De tillater uformelle samtaler som kan bidra til å styrke personlige og profesjonelle relasjoner.

Dessuten har folk som går mye ofte høyere nivåer av sosialt engasjement og lavere kriminalitet. En studie publisert i Journal of Urban Health fant at nabolag med flere fotgjengere hadde lavere kriminalitet og høyere nivåer av tillit og samhandling.

Læs også:

Ekspert avslører: Så ofte bør du faktisk dusje Alle har forskjellig syn på hvor ofte man skal dusje. Nå svarer en lege på hvor ofte du faktisk bør dusje
Far fikk sitt livs sjokk: Så baby i vaskemaskinen Det var et sjokk av de sjeldne som en far nylig opplevde da han kom hjem og sjekket den kjørende vaskemaskinen. Han hadde ikke forventet å stirre inn i et par øyne.