Mangler du vitamin D? Se opp for disse 9 symptomene

27/06/2024 09:00

Emma

Helse
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Nesten alle nordmenn mangler det i vintermånedene, men det er også mange som har for lave verdier i sommermånedene.

Hvis du er trøtt, føler deg sår og ikke sover godt, kan dette være tegn på vitamin D-mangel.

Vitamin D er viktig for å opprettholde kalsium og holde våre bein og muskler sunne, men det kan være vanskeligere å få nok om høsten og vinteren.

Det skriver Mirror.

"Solskinnsnæringsstoffet" hjelper kroppen med å absorbere og bruke kalsium og fosfor, som er avgjørende for å opprettholde sterke og sunne bein og tenner, samt støtte hjertet.

De 9 symptomer

Vitamin D er også viktig for blodpropp, styrking av immunforsvaret og muskelvekst.

Eksperter anbefaler at alle bør ta en daglig 10 mikrogram vitamin D-supplement, som næringsstoffet vanligvis ikke kan fås fra mat i tilstrekkelige mengder - med briter ofte ikke får sollys som trengs for å opprettholde blodnivået.

Der er ni symptomer på en D-vitaminmangel, som folk kan holde øje med. Ifølge University Nebraska University Health Center er de:

  1. Tretthet

  2. Sover ikke godt

  3. Bensmerter eller ømhet

  4. Depresjon eller følelse av tristhet

  5. Håravfall

  6. Muskel svakhet

  7. Mistet appetiten

  8. Blir lettere syk

  9. Blek hud

Folk får ikke nok D-vitamin

I forrige måned ble det rapportert at en tredjedel av britene ikke får nok vitamin D, ifølge en undersøkelse.

En forskningsgjennomgang av Health & Food Supplements Information Service (HSIS), publisert i The Food and Nutrition Journal, har kastet lys over det voksende beviset som peker på viktigheten av solskinnsnæringsstoffet for vår helse og velvære.

De fant også bekymringsfulle hull i vitamin D-nivåer, med forskning som viste at blant 210 502 pasienter som hadde en vitamin D-test, var en tredjedel mangelfull (med mangel identifisert som et blodnivå under 30 nanomol (nmol per liter).

Ernæringsfysiolog og medforfatter av forskningen Dr. Pamela Mason sa: "Lukke gapet mellom vitamin D-inntak og anbefalinger er en nødvendighet for å forhindre mangel og opprettholde bein og muskelhelse, spesielt for å forhindre ernæringsmessige rickets og osteomalasi (beinmykning)."

Mange faktorer

En del av vitamin D vi trenger kommer fra soleksponering. Men som HSIS GP Dr. Nisa Aslam forklarer:

– Soleksponering er også årsaken til solbrenthet og risiko for hudkreft. Årstider, tid på dagen, daglengde, skydekke, luftforurensning, hudmelanininnhold og solkrem er blant faktorene som påvirker UV-strålingseksponering og vitamin D-hudsyntese. "

Hun legger til: "Solkrem ser ut til å blokkere syntesen av vitamin D, men folk bruker vanligvis ikke tilstrekkelige mengder solkrem, dekker all soleksponert hud eller bruker solkrem regelmessig, så noen syntese vil oppstå, men det har vært liten konsensus om hvor mye. "

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.