Visste du at? Denne mentale tilstanden kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt rundt magen

03/04/2024 07:00

Emma

Helse
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Vil du gå ned noen kilo?

Mange ønsker å bli kvitt det irriterende magefettet som kan være vanskelig å miste. Men visste du at stress kan spille en avgjørende rolle i hvordan kroppen lagrer fett, spesielt rundt magen?

Ifølge hjerneforsker Dr. Tara Swart kan stresshormonet kortisol, som rammer både menn og kvinner, bidra til opphopning av fett på og rundt magen som en overlevelsesmekanisme.

Når vi opplever stress, begynner kroppen vår å frigjøre kortisol, og dette hormonet kan gjøre det utrolig vanskelig å gå ned i vekt, spesielt rundt magen.

Selv om du spiser mindre eller trener mer, forblir magefett ofte på plass hvis kortisolnivåene forblir høye.

Stress

Stress kan også ha en negativ innvirkning på kostholdet ditt. Det kan føre til overspising og skape et uimotståelig ønske om usunn mat.

Det kan igjen føre til vektøkning og komplisere forsøket på å oppnå en sunn kroppsvekt.

Overraskende nok kan stress være smittsomt. Det kan spre seg fra person til person, noe som betyr at hvis du omgir deg med stressede mennesker, kan det påvirke deg negativt.

Derfor er det viktig å omgi deg med positivitet og prøve å minimere stressfaktorer i livet ditt.

Hvordan kan du bekjempe stress?

For å bekjempe stress og bidra til å miste magefett, er det viktig å takle årsakene til stresset ditt. Dette kan inkludere stress på jobben eller i ditt personlige liv.

En god start er å identifisere de primære kildene til stress og prøve å minimere dem. Det kan bidra til å redusere kortisolnivåene og lette vekttap.

I tillegg til å håndtere stress, er det også andre viktige faktorer å vurdere i vekttapsreisen. Det er viktig å opprettholde et sunt kosthold med mye frukt og grønnsaker, samt trene regelmessig.

Du bør unngå sukkerholdige drikker og matvarer som inneholder mye sukker og fett. Å få tilstrekkelig søvn er også viktig, da det kan bidra til å redusere stress og fremme vekttap.

Husk alltid å konsultere en helseekspert før du gjør store endringer i livsstilen eller kostholdet ditt. Ved å håndtere stress og ta skritt for å leve sunnere, kan du oppnå en slankere og sunnere kropp og redusere risikoen for magefett.

Læs også:

Ekspert avslører: Så ofte bør du faktisk dusje Alle har forskjellig syn på hvor ofte man skal dusje. Nå svarer en lege på hvor ofte du faktisk bør dusje
Far fikk sitt livs sjokk: Så baby i vaskemaskinen Det var et sjokk av de sjeldne som en far nylig opplevde da han kom hjem og sjekket den kjørende vaskemaskinen. Han hadde ikke forventet å stirre inn i et par øyne.