10 triks som restauranter bruker på deg for å tjene mer penger

28/03/2022 09:11

Emma Sletta

Livsstil
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Naturligvis ønsker restaurantene å tjene mest på kundene sine, og derfor er det flere triks de bruker.

De fleste restauranter bruker et hav av triks for å sende regningen skyrocketing. Og de gjør det de kan for å sikre at du ikke innser at det er det det handler om.

Nedenfor vil du bli presentert for et utvalg av de mest brukte triksene på restaurantene. Kanskje du selv har blitt utsatt for en eller flere av dem?

1. Musikkvalget er ikke tilfeldig

Noe du kanskje ikke engang skjønner kan påvirke beslutningene dine, er musikken som spilles i restauranten.

Når det gjelder et travelt lunsjsted, vil musikk sannsynligvis bli spilt, da studier har vist at det oppfordrer folk til å spise raskere. Og dette betyr at nye gjester kan plassere seg ved bordet.

På den annen side brukes klassisk musikk i finere restauranter, da det får kundene til å holde seg ved bordet, noe som resulterer i at de bestiller mer.

2. Servitør er rask til å spørre om drikkevarer

Har du opplevd at du har satt deg ved et bord på en restaurant, hvoretter kelneren umiddelbart spør om du vil ha en drink eller en forrett? På den ene siden er det god service, mens det derimot oppfordrer folk til å ta en beslutning.

Det kan derfor bety at du bestiller en drink eller en forrett uten å ha sett på menyen. Dermed kan du ende opp med å bestille noe som treffer lommeboken hardt.

3. De fjerner valuta fra menykortet

Det kan virke dumt i begynnelsen, men det er faktisk ekte psykologi bak det. Det er derfor ikke uvanlig at restauranter ikke erklærer valuta - det vil sagt at det er danske kroner. Det er et enkelt, men effektivt triks.

Nemlig er det bevist at folk bruker mer penger hvis valutaen ikke er spesifisert. Teorien er at dette betyr at hjernen ikke forbinder det med penger, men bare med et meningsløst tall.

4. Designingen av menykortet velger for deg

Når du får en meny, vil den i mange tilfeller bli fylt med psykologiske triks. Faktisk er det en hel designdisiplin kjent som Menyteknikk, som handler om å veilede deg til de mest lønnsomme rettene på menyen.

Blant annet brukes bokser og kanter, noe som gjør at spesifikke retter skiller seg ut. Skrifter brukes også som gjør prisen vanskelig å lese, mens de mest lønnsomme rettene ofte plasseres øverst på menyen.

5. En rett til en høy pris

Mange restauranter har retter på menyen som ikke selges veldig ofte. De er derimot bare på menyen, da de påvirker hvordan du oppfatter de andre rettene.

Som regel vil det være en dyr tallerken, som kan være en veldig dyr biff, en sjømatrett og lignende. Formålet med en slik rettighet er ikke å selge den, men heller å få de andre prisene til å virke rimelige.

6. Bruker tilbehør som mersalg

De fleste har opplevd å være ved et bord på en restaurant, hvor du kan kjøpe tilbehør til rettene dine til en liten ekstra pris. Det er ikke bare noe som brukes i fastfood restauranter, men også sett i fine dining.

Formålet med dette er at restauranten kan øke den faktiske prisen på parabolen, som i de fleste tilfeller vil du ha tilbehøret med deg. Derfor kan du føle deg tvunget til å bruke mer penger enn du opprinnelig ville ha gjort.

7. De manipulerer med porsjonsstørrelsene

Det er i hvert fall ikke bare en bløff. De aller fleste restauranter prøver å holde porsjonene små. Imidlertid prøver de å gjøre det på en slik måte at du ikke legger merke til det. Og de gjør dette ved å blant annet servere rettene på mindre tallerkener.

Når du spiser fra en liten tallerken, vil en liten rett virke større enn den egentlig er. Når porsjonen din ikke er stor nok til å mette deg, er det naturligvis mer sannsynlig at du bestiller en forrett, dessert eller en siderett.

8. Beskrivelsen av størrelsen er meningsløs

Hva får du når du bestiller et halvt smørbrød? Hva får du halvparten av? Hvis du ikke vet hvor stort et helt smørbrød er, er det vanskelig å vite hva halvparten av det er.

På engelsk er denne strategien kjent som 'bracketing', og handler om å få folk som ønsker å spare penger til å føle at de har gjort et kjøp. Omvendt får det folk som bestiller et helt smørbrød til å føle at de får mer for pengene sine.

Det virkelige trikset er at prisen for et halvt smørbrød (eller halvparten av en helt annen tallerken) ofte er skrudd opp, noe som betyr at du faktisk ikke gjør en god avtale.

9. Du velger den nest billigste vinen

Det er faktisk ganske kjent at den nest billigste vinen på menyen i de fleste restauranter er en vin som de tjener veldig gode penger på.

Psykologien bak dette er ganske enkel: ingen ønsker å bestille den billigste vinen, da man dermed vil bli merket som både uvitende og gjerrig på samme tid.

Dette betyr at det er mange som velger å bestille den nest billigste vinen i stedet. Mange mennesker har en tendens til å gjøre dette, og restaurantene vet det. Derfor sørger de for at de har et godt overskudd på flasken.

10. Servitøren fyller hele tiden opp vinglasset

De fleste elsker det når kelneren går forbi bordet og fyller opp vinglasset. Mange ser det som veldig god service, men det er faktisk ikke det eneste det handler om.

Ved at kelneren sørger for at alles vinglass fylles hele tiden, tømmes vinflasken raskere. Hvis dette skjer midt i hovedretten, er det en god sjanse for at du bestiller en ny flaske slik at du eller dere ikke trenger å tørste.