Blir du sulten når du spiser mindre? Slik øker metthetsfølelsen ifølge ekspert

27/06/2024 15:00

Emma

Livsstil
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Det kan bidra til å gjøre det lettere å holde ånden oppe!

Når du prøver å gå ned i vekt, tenker de fleste på kaloribegrensning som den primære diettmetoden - det vil si å spise færre kalorier slik at du forbrenner mer enn du forbruker.

Men ifølge Jess Hillard, en ledende sportsernæringsfysiolog hos Warrior,  er det en spesiell ting i kostholdet ditt som du kan endre for å redusere risikoen for å gå sulten og kanskje til og med irritabel når du ikke kan tilfredsstille sulten din.

Og heldigvis er løsningen ganske enkel: Et økt inntak av proteinrik mat kan hjelpe deg til å føle deg mett, selv når du begrenser kaloriinntaket.

Proteiner: Din vei til økt metthetsfølelse

Høyprotein dietter er ofte forbundet med idrettsutøvere og treningsentusiaster, men ifølge Jess Hillard bør protein spille en sentral rolle i alles kosthold. Hun forklarer at høyere proteininntak kan tilfredsstille sulten og få deg til å føle deg mett lenger.

Proteiner er komplekse molekyler, sammensatt av 20 aminosyrer som fungerer som kroppens byggesteiner. Ni av disse aminosyrene er essensielle og må tilføres gjennom kosthold eller kosttilskudd, da kroppen ikke kan produsere dem alene. Disse essensielle aminosyrene er essensielle for å gjenoppbygge muskelfibre, noe som er viktig for å opprettholde muskelmassen under vekttap.

Kilder til essensielle aminosyrer

Animalske kilder som kylling, meieriprodukter og egg inneholder alle ni essensielle aminosyrer, noe som gjør dem til gode kilder til protein. For de som foretrekker plantebaserte proteinkilder, som bønner, kikerter og tofu, er det viktig å kombinere flere forskjellige kilder for å sikre at alle essensielle aminosyrer absorberes.

Hvordan implementere et proteinrikt kosthold

Når du vil innlemme flere proteiner i kostholdet ditt, er det en god idé å dele tallerkenen din slik at halvparten består av en komplett proteinkilde. Dette kan være en kombinasjon av matvarer som bønner, tofu eller kjøtt, avhengig av dine kostholdspreferanser.

Når du velger proteinkilder, er det fordelaktig å velge magre alternativer som kylling eller fisk, da de inneholder mindre mettet fett og fortsatt er høye i protein. Resten av tallerkenen kan fylles med grønnsaker og karbohydrater. Grønne grønnsaker som spinat, brokkoli og erter er gode valg, da de legger til viktige næringsstoffer til kostholdet ditt.

Mens protein er en verdifull del av et vekttap diett, er det viktig å opprettholde en balanse. Rådfør deg alltid med en registrert ernæringsfysiolog eller diettist før du gjør drastiske endringer i kostholdet ditt. Protein kan være en effektiv måte å øke metthetsfølelsen og redusere kaloriinntaket på, men det bør alltid gjøres med forsiktighet for å sikre at du får næringsstoffene kroppen din trenger.

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.