Du får en telefon fra noen du stoler på – kanskje barnet ditt, banken eller politiet. Men i andre enden kan det være en svindler. Spoofing og deepfake-teknologi gjør det mulig å etterligne både navn og stemmer.
Ifølge en pressemelding fra Frende Forsikring, har én av tre nordmenn blitt forsøkt svindlet digitalt, særlig de under 30 år.
Sikkerhetsekspertene ber deg likevel ikke kutte ut å ta telefonen – men heller lære deg hvordan du avslører bløffen.
Hva er spoofing?
Spoofing er når svindlere forfalsker anrops-ID-en slik at det ser ut som om noen du kjenner ringer – for eksempel barnet ditt, banken eller politiet.
Ifølge Frende gjør denne metoden det vanskelig å skille ekte samtaler fra svindel, og derfor er det viktig å være ekstra kritisk hvis du blir bedt om å oppgi personlig informasjon, selv om nummeret virker kjent.
Svindelen skjer ikke når du svarer
Ekspertene ber deg ikke slutte å ta telefonen – bare være mer bevisst.
"Det er ikke farlig å svare, men farlig å oppgi informasjon", sier Tina Jerstad i Mehrwerk.
Svindlere ber deg ofte logge inn med BankID eller gi personopplysninger – det skal du aldri gjøre på telefon.
Kjenn igjen faresignalene: press om å handle raskt, spørsmål om sensitiv informasjon eller stemmer som virker kjent, men likevel litt “av”.
"Legg på og ring tilbake hvis du er usikker", sier sikkerhetsekspert Torgeir Pettersen i Frende.
Unngå å bli lurt – husk dette:
Aldri oppgi BankID eller sensitiv informasjon på telefon, uansett hvem som ringer.
Blir du presset til å handle raskt? Det er et klassisk svindelvarsel – legg på.
Stol på magefølelsen. Hvis noe føles «feil», er det ofte nettopp det.
Er du i tvil? Legg på og ring tilbake til det offisielle nummeret til banken, politiet eller selskapet.
Får du en uventet telefon fra noen du kjenner? Ring dem opp igjen for å være sikker.
Du har mer kontroll enn du tror
Selv om svindlere blir smartere, er det du som bestemmer hvem du deler opplysninger med.
Ta enkle grep: stol på magefølelsen, legg på ved mistanke – og ikke la frykten hindre deg i å ta telefonen.