Flyansatte er nemlig drillet i et eget språk. Et sett med kodeord som skal skjule alvorlige situasjoner fra passasjerene – så folk ikke går i panikk. Men nå har noen av de mest urovekkende kodene lekket ut. Det skriver LadBible.
Og stol på oss: Du vil ikke høre disse.
"Code 300" og "Angel"
Dette er kanskje de tristeste ordene kabinpersonalet kan bruke. Begge betyr det samme: En passasjer har dødd om bord. I mange tilfeller får ikke resten av flyet vite hva som har skjedd, nettopp for å unngå panikk.
"Squawk 7500" og "Hotel"
Disse kodene handler ikke om teknisk trøbbel eller forsinkelser. De betyr at flyet er kapret. Ja, du leste riktig. Hvis noen nevner "Squawk 7500" til tårnet, sendes det automatisk ut en nødvarsling som sier
at flyet er i fare. "Hotel" er en annen intern betegnelse på det samme marerittet.
"Code Adam"
Denne er spesielt vond for foreldre: En melding om at et barn er savnet. Koden aktiverer en rask og grundig leteaksjon blant personalet, med tanke på mulige bortføringer. Navnet stammer fra Adam Walsh-loven i USA, som handler om barns sikkerhet.
"Pan-Pan"
Hvis du hører dette over høyttaleren, er det grunn til å være oppmerksom, men ikke livredd. Det betyr at flyet har et problem – medisinsk eller teknisk – men at det ikke er umiddelbar fare. Det er alvårlig, men ikke katastrofalt.
Mindre dramatiske (men litt morsomme) koder:
"Code Yellow": En passasjer føler seg uvel. Kanskje kvalm eller svimmel.
"Mermaid": Brukes om folk som legger seg over flere seter for å slippe å sitte ved siden av noen. Litt sleipt, egentlig.
"VIP": Nei, det betyr ikke "Very Important Person" her. I flyverdenen er det forkortelsen for "Very Irritating Passenger" – en som virkelig tester tålmodigheten til kabinpersonalet.
Neste gang du flyr og hører kabinpersonalet snakke i koder, kan det være alt fra en forkjølelse til noe langt mer alvorlig. Men kanskje det er like greit at vi vanlige passasjerer ikke alltid forstår hva som blir sagt. Noen ganger er uvitenhet faktisk en slags trygghet.