Forside LIVSSTIL Forskere undersøker fruktsukker og spredning av eggstokkreft

Forskere undersøker fruktsukker og spredning av eggstokkreft

Overraskende sammenhang oppdaget mellom sukker og kreft.

Nye funn fra USA peker på en mulig mekanisme som kan bidra til at eggstokkreft sprer seg etter cellegift. Forskerne understreker samtidig at resultatene ikke er testet på pasienter.

Overlevende kreftceller kan sende ut signaler

Forskerne ved Wistar Institute i Philadelphia har sett på kreftceller som overlever cellegiftbehandling. Selv om cellene ikke lenger delte seg, fortsatte de å være biologisk aktive.

De frigjorde blant annet fruktose, som i laboratorieforsøk så ut til å sende signaler til nærliggende kreftceller og øke spredningen.

Ifølge forskerne er det ikke nødvendigvis de overlevende cellene i seg selv som skaper problemet, men molekylene de slipper ut etter behandlingen.

Høyt tilbakefall ved eggstokkreft

Mange med eggstokkreft har god effekt av cellegift i starten, men risikoen for tilbakefall er høy. Tidligere forskning har også pekt på at kreftceller som ikke blir drept av behandlingen, kan spille en rolle. Det skriver dinside.

I den nye studien undersøkte forskerne molekylene disse cellene skilte ut. Da de ble overført til andre kreftceller, økte spredningen i forsøkene.

Neste steg blir å finne ut om samme mekanisme kan være relevant ved andre kreftformer, som kreft i bukspyttkjertelen, tykktarmen og leveren.

Ikke grunnlag for å kutte frukt og bær

Fruktose finnes naturlig i frukt, bær, honning og enkelte grønnsaker. Vanlig hvitt sukker består også av omtrent halvparten fruktose og halvparten glukose.

Men studien betyr ikke at folk bør slutte å spise frukt og grønt. Kreftforeningen understreker at forskningen så langt er gjort på celler og mus, ikke på pasienter.

Frukt og bær bidrar med fiber, vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, og et høyt inntak er forbundet med lavere risiko for blant annet hjerte og karsykdom og flere kreftformer.

Brus og godteri er den største kilden

Dersom man ønsker å redusere inntaket av tilsatt sukker og fruktose, er det først og fremst sukkerholdig drikke, godteri og søtsaker det kan være lurt å se nærmere på.

Fruktose i brus, saft og ultraprosessert mat kommer ofte uten fiberen og næringsstoffene som finnes i hel frukt. Norske kostråd anbefaler at tilsatt sukker holdes under ti prosent av det totale energiinntaket.

Ads by MGDK