Han tok planken hver dag i en uke: Her er resultatet

08/07/2024 14:30

Mikkel Sletta

Livsstil
Foto: Shutterstock
Planken er en enkel øvelse som ofte inngår i de beste magetreningsprogrammene. Men hva skjer hvis du holder en sterk planke hver eneste dag i en uke? En treningsredaktør bestemte seg for å finne ut av det.

Det viser seg at du ikke trenger å holde en planke så lenge som du kanskje tror for å få resultater.

Ifølge News.Yahoo.com antyder en forsker at det bare er nødvendig å holde posisjonen i 10 sekunder for å trene kjernen. Planken er en isometrisk øvelse designet for å styrke kroppen mens den står stille mens kroppen jobber mot tyngdekraften for å holde posisjonen.

Planken er en nybegynnervennlig øvelse med flere variasjoner som kan bidra til å bygge kjernestyrke. Nøkkelen til en perfekt planke er å opprettholde riktig form.

Hvis du er ny i øvelsen eller kommer tilbake til trening etter en skade, er det lurt å konsultere en personlig trener først.

Etter en uke med daglige planker ble det trukket noen interessante konklusjoner.

Selv om deltakeren i eksperimentet ikke fikk synlige magemuskler, følte han at kjernen hans var blitt sterkere. Planken bidro også til å forbedre kjerneaktiveringen hans under løping, pilates og tur med hunden.

Dette forbedrer ytelsen og hjelper deg med å løpe, gå og styrketrening med bedre holdning.

Til tross for suksessen med utfordringen, bemerket deltakeren at ryggen føltes bedre med andre øvelser enn planken.

Har du tatt planken før og hvor lenge pleier du å holde den? 

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.