Hvordan Prins William inspirerte den første reklamen for Diet Coke

12/04/2025 15:01

Hanne

LIVSSTIL
foto: Arne Beruldsen / Shutterstock
Dette visste du ikke!

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Som en av USA`s mest populære brusvarianter, kan det føles som om Diet Coke har eksistert i evigheter. Men brusentusiaster vil kanskje bli overrasket over å høre at drikken – som først ble lansert i 1982 – faktisk er under 50 år gammel. Selv om Diet Coke nå er et ikonisk merke i seg selv, startet det hele som et slankere alternativ til Coca-Cola, og reisen dit innebar både forskning, markedsføring – og litt inspirasjon fra prins William.

Prins William, sønn av prinsesse Diana og daværende prins Charles, ble født 21. juni 1982, bare litt over to uker før Diet Coke offisielt ble lansert. Ifølge historien fikk Coca-Cola-ledelsen nyss om prinsens fødsel, og brukte det som inspirasjon til å lansere Diet Coke som "arvingen" til Coca-Cola. Denne arving-til-tronen-tanken ble grunnlaget for den aller første TV-reklamen for Diet Coke.

Reklamen hadde alt glitteret og glamouren til et prisutdelingsshow: et entusiastisk publikum nøt Diet Coke mens Rockettes danset på scenen, og sangere erklærte at folk drakk Diet Coke “bare for smaken.” Siden Diet Coke var det første merket som fikk bruke Coca-Cola-navnet siden originalen ble lansert i 1886, stod det mye på spill. Men brusen ble en umiddelbar hit og tok raskt igjen både Pepsi og Coca-Cola i salg og popularitet.

Diet Cokes popularitet lever videre
Selv om prins William kanskje var inspirasjonen bak Diet Cokes første reklame, følger han ifølge ryktene en streng diett – uten brus. Noen andre medlemmer av kongefamilien – som broren prins Harry – skal derimot være glad i Coca-Cola. Coca-Cola var til og med blant merkene som fikk et kongelig godkjenningsstempel av dronning Elizabeth II, som tillot dem å bruke det kongelige våpenskjoldet på emballasjen og levere produkter til kongefamilien.

Uansett hvor løs koblingen er mellom Diet Coke og kongehuset, har "arvingen" til Coca-Cola blitt nærmest like ikonisk som originalen selv. Det er en av USA`s mest solgte brustyper, en storfavoritt blant Coke-varianter, og foretrukket av kjendiser som Elton John, Taylor Swift, Elon Musk, Donald Trump og Selena Gomez.

Og til tross for at den er blant de mest koffeinholdige brusene, takker vi gladelig ja til en iskald Diet Coke når som helst. Ekstra stas er det jo også at man både kan nyte den som den er – eller pimpe den opp med noe så enkelt som en limebåt eller et lite skvett espresso.