Menneskelig intelligens er en kompleks og mangesidig egenskap som påvirkes av genetiske, miljømessige og atferdsmessige faktorer. Likevel kan visse atferdsmønstre være assosiert med lavere intelligensnivåer.
En analyse utført ved hjelp av kunstig intelligens-modeller trent til å identifisere atferdsmønstre og språklige trekk i tusenvis av vitenskapelige artikler har fremhevet en utbredt vane blant personer med lavere intellektuell ytelse.
ChatGPT analyserte forskningsartikler, inkludert Dunning og Krugers arbeid fra 1999 om tendensen til å overvurdere sine evner, samt Carol Dwecks forskning fra 2006 om «veksttankegangen».
Studien konkluderte med at unngåelse av intellektuelle utfordringer og motstand mot læring er klare indikatorer på lav kognitiv utvikling.
Å unngå utfordringer og læring er et varseltegn
Å unngå situasjoner som krever mental anstrengelse kan begrense intellektuell utvikling. Ifølge psykolog Carol Dweck – forfatter av boken «Mindset: The New Psychology of Success» – tror personer med et såkalt «fastlåst tankesett» at intelligens er en uforanderlig egenskap. Denne troen får dem til å unngå utfordringer av frykt for å mislykkes.
Motsatt ser folk med en «veksttankegang» utfordringer som muligheter til å lære og forbedre seg. Denne forskjellen i holdning til læring har stor innvirkning på hvordan ens intelligens utvikler seg over tid.
Dunning-Kruger-effekten: Overvurdering av ens evner
Et annet relatert fenomen er Dunning-Kruger-effekten, som er en kognitiv skjevhet der personer med begrensede evner har en tendens til å overvurdere sine egne ferdigheter. Dette ble dokumentert av psykologene David Dunning og Justin Kruger i 1999.
De viste at personer med lav ytelse i f.eks. logikk og grammatikk trodde ofte at de var over gjennomsnittet. Denne overvurderingen kan føre til at man ikke klarer å erkjenne sine egne begrensninger, noe som til syvende og sist hindrer læring og personlig utvikling.
Andre vaner som kan påvirke intelligensen negativt
I tillegg til å unngå utfordringer og overvurdere egne evner, finnes det flere vaner som, ifølge analyser, kan være knyttet til lavere intelligens:
Konstant multitasking: Å gjøre flere ting samtidig kan redusere effektiviteten og svekke korttidshukommelsen.
Mangel på nysgjerrighet: Mangel på interesse for å lære nye ting begrenser mental utvikling.
Hyppig utsettelse: Å utsette viktige oppgaver kan skyldes problemer med tidsstyring og beslutningstaking.
Overdrevent sukkerforbruk: Et kosthold med mye sukker kan ha en negativ effekt på hukommelsen og evnen til å lære.