Konfirmantenes ønskelister avslører hva som rører seg i hodene til dagens tenåringer

22/04/2025 18:01

Hanne

LIVSSTIL
foto: Shutterstock
Hva ønsker tenåringer seg egentlig mest av i 2025? Svaret får vi gjennom den digitale ønskelisteplattformen "Ønskeskyen", som har samlet over 230.000 konfirmasjonsønsker fra danske ungdommer.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

"Det er det ultimate speilet på hva som foregår i hodet til dagens tenåringer", sier trendforsker og livsstilsekspert Louise Byg Kongsholm til DR.

Konfirmantenes topp 3 ønskeliste i 2025:

Gutter:

  1. Ralph Lauren-klær

  2. Apple AirPods

  3. Parfyme

Jenter:

  1. Sminke og skjønnhetsprodukter

  2. Digitalkamera

  3. Smykker

Ralph Lauren gjør comeback
Guttas ønskelister toppes av det amerikanske motemerket Ralph Lauren – kjent for den klassiske polospilleren på brystet. Kongsholm påpeker at slike motehus ofte får en ny vår etter 10–15 år, og nå er det tydeligvis Ralph Lauren som gjelder for den nye generasjonen.

Sminke og glow-kits på jentenes lister
Makeup er en gjenganger blant jentenes ønsker – og særlig sett med sminkekoster og såkalte "glow kits" er populære. Sosiale medier som TikTok og Instagram har gjort ansiktet til selve fokuset, og det er tydelig at leker byttes ut med sminke i stadig yngre alder.

"Vi ser en form for alderskompresjon, hvor barn i yngre og yngre alder går bort fra leketøy og over til produkter som tidligere var forbeholdt eldre", sier Kongsholm.

Parfyme – guttas nye samleobjekt
Selv om sminke ikke står på guttas lister, er skjønnhetsinteressen til stede – bare i form av duft. Store motehus som Chanel og Armani står høyt i kurs, og parfyme har nærmest blitt et samleobjekt blant unge gutter.

"Før var det sneakers, nå er det parfyme. Det har blitt guttas beauty-markør", sier Kongsholm.

Hun forklarer at mange influensere nå spesialiserer seg på parfyme og anbefaler ulike dufter som skal gjøre dem mer attraktive. Men for mange gutter handler det også om identitet og stil – ikke bare om å imponere andre.

Så hva sier årets konfirmasjonsønsker? De forteller oss at tenåringer i 2025 er mer stilbevisste og mer merkevareorienterte enn noen gang – og at både klær, sminke og duft har fått en sentral plass på ønskelisten.