Nutella har alltid smakt det samme – helt siden 1964. Men nå skjer det noe helt nytt, ifølge Marcus Oscarsson.
Det populære sjokoladepålegget er et barndomsminne for mange – en sikker vinner på brødskiva og i pannekaker. Derfor vekker det sterke følelser når noe så kjent plutselig får en ny smak.
I en pressemelding avslører sjokoladegiganten Ferrero at de lanserer en Nutella med peanøttsmak. Dette er første gang på over 50 år at sjokoladepålegget får en ny variant, og den er spesielt laget for det amerikanske markedet.
Vil erobre USA med peanøtter
Ferrero rører for første gang peanøttene inn i Nutella-glasset, og håper den nye smaken skal treffe blink hos amerikanske ganer.
Ifølge toppsjef Michael Lindsey er planen å bli størst også i USA – verdens viktigste marked for søtsaker.
Ferrero ble grunnlagt i Italia og har nå hovedkontor i Luxembourg. I dag er de nummer tre i USA, bak kjempene Hershey og Mars.
Men det har de tenkt å gjøre noe med – ved å «amerikanisere» produktene sine.
"Vi må tilpasse oss den amerikanske smaken for å vokse videre", sier Lindsey.
Flere kjente produkter får makeover
Nutella er ikke det eneste som får ny drakt.
Tic Tac får snart smak av Dr Pepper – den ikoniske amerikanske brusen. I tillegg får Ferrero Rocher-sjokoladen ny form: Den blir firkantet og kommer i poser.
Alt dette er en del av Ferreros nye USA-strategi.
"Dette er en viktig milepæl i vår historie", sier Lindsey, og lover flere overraskelser som skal engasjere både trofaste fans og nye kunder.
Men hva med Norge og Sverige?
Foreløpig er det usikkert om peanøtt-Nutella kommer hit til Skandinavia.
For amerikanerne vil den nye smaken bli tilgjengelig fra våren 2026 – men for oss andre gjenstår det å se.
Så inntil videre må vi kanskje nøye oss med den originale smaken.