Siden 1. januar 2024 har det vært en ny lov i Sverige som har som mål å gjøre takeaway-kaffe mer bærekraftig. Likevel aner folk flest ikke at loven i det hele tatt eksisterer.
Den såkalte «kaffeloven» krever at alle kafeer og restauranter tilbyr kundene en gjenbrukbar kopp når de kjøper mat eller drikke for å ta med seg. En tilsynelatende enkel regel, som ifølge organisasjonen Hold Sverige Rent er både nødvendig og neglisjert.
Folk vet ikke
En fersk studie fra Novus avslører at bare 9 prosent av takeaway-kunder har blitt tilbudt en gjenbrukbar kopp det siste halvannet året. Og hele 72 prosent av svenskene aner ikke at loven eksisterer.
«Folk er ikke imot ideen – de vet bare ikke at de kan få kaffen sin i en gjenbrukbar kopp», sier Johanna Ragnartz, direktør i Keep Sweden Tidy.
Hun mener at loven har potensial til å redusere plastavfall og søppel i naturen – men bare hvis noen faktisk følger den.
Koppen som forsvant i mengden
Problemet er ikke motstand, men mangel på informasjon. Ifølge undersøkelsen støtter 61 prosent regelen – hvis de vet om den. Svært få gjør det.
Samtidig opplever bransjen det som en lov som landet med et plask uten en livline. Ingen ekstra støtte, ingen økonomisk hjelp og svært lite veiledning, står det.
«Loven har blitt dumpet i fanget på en presset bransje, uten noen støtte fra det offentlige», sier Clara Lidberg fra Panter, som leverer resirkuleringsløsninger til restauranter.
Én gang er ikke nok
Ellers går trenden i motsatt retning. Forbruket av engangskopper har økt eksplosivt – fra 1 055 millioner kopper i 2022 til 1 256 millioner i 2023, ifølge det svenske naturvårdsverket. Det samme gjelder engangsemballasje for mat.
Så mens svenskene drikker kaffen sin med god samvittighet, blir loven som skulle redusere avfall i stedet et ubrukelig papirark på bunnen av søppelbøtta.