Har du handlet på Shein? Da har du kanskje lagt merke til de små pop up-varslene som ber deg om å bli litt lenger. Eller nedtellingene som plutselig gir inntrykk av at du bare har noen minutter igjen for å sikre deg et godt tilbud.
Nå er den populære kinesiske klesplattformen klaget inn – og anklagene er alvorlige. Det skriver TV2.
Klage sendt til EU
Det er paraplyorganisasjonen BEUC, som representerer europeiske forbrukerorganisasjoner, som har sendt inn en offisiell klage mot Shein. Ifølge BEUC bruker nettbutikken metoder som presser kundene til raske – og kanskje lite gjennomtenkte – kjøp.
Blant annet benyttes nedtellinger på nettsiden og meldinger som: "Ikke forlat appen nå, ellers kan du miste spesialtilbud."
Og dette er ikke første gang Shein havner i søkelyset.
Risikerer bøter
Allerede i mai ble Shein advart av CPC – et nettverk av europeiske myndigheter for forbrukerbeskyttelse. Den gang gjaldt kritikken blant annet falske rabatter, mangelfulle og misvisende opplysninger – og såkalt "press-salg".
Kort fortalt: Man forsøker å påvirke kjøpsbeslutningen ved å skape kunstig tidspress og frykt for å gå glipp av noe.
Også problemer med sikkerhet
I tillegg har flere undersøkelser vist at produkter fra plattformer som Shein og Temu kan inneholde skadelige stoffer eller ha sikkerhetsmangler.
Likevel har disse kinesiske plattformene de siste årene blitt svært populære blant europeiske forbrukere – nettopp fordi de tilbyr et bredt utvalg av svært billige varer.
Sheins svar
Shein avviser at de bevisst bryter regelverket. I en uttalelse til nyhetsbyrået Reuters skriver selskapet at de "allerede samarbeider konstruktivt med nasjonale forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen for å sikre at vi etterlever lovverket."
Hva betyr dette for deg?
Om du handler på Shein eller lignende nettbutikker, kan det altså være lurt å holde hodet kaldt – og ikke la seg styre av blinkende nedtellinger og varsler.
For kanskje er tilbudet der fortsatt i morgen.