Slik påvirker alkohol treningen din

Store mengder alkohol og trening er ikke den beste kombinasjonen. Men hvis du tenker deg litt om når du går på fest, så kan du fortsatt nyte et glass eller to.

Du trener hardt mot et mål. Men det er en firmafest og et bryllupp midt i det hele. Og hvordan er det egentlig med alkohol og trening?

Hvis du drikker for mye, så påvirker det formen din. Dessuten øker det risikoen for å bli skadet. Men hvis du går på fest og er bevisst om det hele, så er det til gjengjeld plass til litt alkohol i livet ditt. Også i de periodene når du trener mest.

Men hvis du føler at alkoholen betyr mer og mer i livet ditt, så kan det hende du har et problem. Og hvis du gjerne vil ha litt hjelp eller rådgivning, eller kjenner noen som trenger det, så kan Heimveg hjelpe deg på rette veg.

Alkohol gir dårligere søvn og restitusjon

Hvis du drikker alkohol rett før du skal sove, så er det en risiko for at søvnfasene dine endres. Og hvis det skjer, så kan det skade kroppens evne til å lagre glykogen. Når søvnfasene blir forstyrret, så kan kroppen også øke produksjonen av stresshormonet kortisol. Dette hormonet hemmer veksten av muskler og selve reparasjonsevnen. Dessuten nedsettes evnen til å produsere testosteron, noe som er viktig for at musklene kan vokse.

7 kalorier

Overskriften beskriver hvor mange kalorier det er i et gram alkohol. Hvis du har alkohol i blodet, så bruker kroppen dette som en energikilde. Dette nedsetter selve forbrenningen av fett, i forhold til hvis det ikke fantes alkohol i blodet.

Treningen kompenser bare littegrann

Du kan ikke kompensere for alle de skadevirkningene alkoholen påfører kroppen bare ved å trene litt mer. Alkohol inneholder store mengder energi som du sikkert kan forbrenne. Og trening kan også forhøye noen av de hormonmengdene som alkoholen faktisk senker. Men generelt påvirker alkohol og trening to forskjellige sider av helbredet ditt.

Påvirker alkohol muskekraften?

Trening har uansett en effekt selv om du drikker etter treningen. Men effekten blir rett og slett bare mindre og mindre jo mer du drikker. Selv om du drikker ørlitegrann, så svekker det kraften i musklene dine. Forskere fra Massey University i New Zealand gjorde et forsøk hvor 10 menn trente lårmuskler og drakk vodka eller juice, eller en annen ikke-alkoholisk drikk etter trening. Alle ble målt etter treningen, og målinger etter 36 og 60 timer etter treningen viste en større styrkenedsettelse i lårmusklene hos de som drakk alkohol.

Du er mindre effektiv når du er bakfull

Alkohol hemmer oppfyllingen av de kullhydratdepotene som musklene benytter for å skape energi. Kroppen forbrenner alltid alkohol før kullhydrater, men når man har forbrendt alkoholen, så kommer turen til kullhydratene. Og det er færre av dem når du har drukket, og derfor kan du kun være aktiv i kortere tid.

Alkohol gir væskemangel

Hvis du drikker mye alkohol, så mister kroppen væske. Årsaken er at alkohol hemmer selve funksjonen av stoffet ADH. Dette stoffet utskilles i hypofysen og minsker mengden av urin. Det betyr også at denne dehydreringen øker risikoen for kramper og andre muskelskader.

La bilen stå hvis du har drukket

Det er individuelt hva ”litt alkohol” betyr. Men det er ingen tvil om at alkohol påvirker reaksjonsevnen din. Så hvis du har drukket, så skal du uansett la bilen stå. Det ville være vanskelig å kunne tilgi seg selv, hvis en uskyldig blir skadet eller dør som følge av at man har drukket et glass for mye.

Derfor skal man alltid huske å drikke med måte. Og hvis man er i tvil, så skal man rett og slett bare la bilen stå