Ernæringsekspert med klar advarsel: Her er 7 frossenmat du bør slutte å spise

05/07/2024 12:00

Sofie

Mat
Foto: Shutterstock
Det kan være mange fordeler forbundet med frosne måltider, men det er spesielt syv frossenmat du bør slutte å spise umiddelbart.

Frossen mat har alltid vært populær som praktiske valg på kjøkkenet. Etter hvert som levekostnadene stiger, er det smart å fylle fryseren med mat som kan vare i flere måneder.

Men ifølge ernæringsfysiolog Signe Svanfeldt fra Lifesum er det visse frosne matvarer du bør være forsiktig med. I samtale med The Sun forklarer Signe at selv om noen frossenmat er gunstig for helsen vår – som grovt brød, grønnsaker, frukt og bær – er det også de som er problematiske.

"Noen frossen mat er lav i næringsverdi og høy i natrium, mettet fett og tilsatt sukker," advarer hun. "Disse bør spises med måte, siden overdreven forbruk kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og fedme."

Hvilke frosne matvarer er de største synderne? La oss se nærmere på dem:

1. Pizzaer

Selv om pizza kan være en deilig måte å kose seg på, inneholder mange frosne pizzaer tykke skorper og er ofte sjenerøst toppet med bearbeidet kjøtt.

– De har et høyt innhold av natrium og mettet fett, noe som kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer og overvekt dersom de spises i store mengder, advarer Signe.

2. Bakverk

Bakevarer kan være en deilig frokost som passer perfekt til en kopp te eller kaffe. Men ifølge Signe inneholder de typisk for mye mettet fett.

– Dette øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og tilsatt sukker kan bidra til økt risiko for type-2 diabetes og fedme, legger hun til.

3. Frityrstekt mat

Selv om frityrstekt mat kan være velsmakende, inneholder den – spesielt den frosne varianten med tilsatt konserveringsmidler – mye mettet fett og natrium.

Signe advarer: «Å spise store mengder av disse matvarene øker risikoen for hjerte- og karsykdommer og fedme».

4. Pølser

Pølser er populære i Danmark om sommeren og blir ofte grillet. De har imidlertid typisk et høyt innhold av mettet fett og natrium, påpeker Signe.

"Hvis de spises i store mengder, øker pølser risikoen for hjerte- og karsykdommer og fedme," legger hun til.

5. Ferdigretter

Ferdigretter er raske og praktiske, men de inneholder ofte høye nivåer av mettet fett og natrium, som kan bidra til hjerte- og karsykdommer og overvekt, advarer Signe.

Derfor er det viktig å moderere forbruket av disse, selv om tid eller energi til matlaging kan være begrenset i hverdagen.

6. Pommes frites

Når du kjøper frossen pommes frites, sjekk alltid ingrediensene, da de ofte har tilsatt olje og salt. Det samme gjelder take-away, hvor de store merkene typisk bruker frosne pommes frites.

"Å bestille frites betyr også en stor mengde fett og kalorier," påpeker kostholdsekspert Janet Coleman fra ConsumerMag.

7. Pai

Pai kan være koselig og mettende, men det er verdt å vurdere om det er verdt det for helsen din.

"Allison Tallman, registrert kostholdsekspert hos SportingSmiles, advarer om at paien har begrenset næringsverdi og kan føre til vektøkning på grunn av overflødige kalorier og fett," rapporterer Fox.

Signe anbefaler å velge matvarer som er rikere på næringsstoffer og inneholder mindre natrium, sukker og mettet fett. Det er viktig å være klar over innholdet i varene på forhånd.

"Husk imidlertid at ingen matvarer eller næringsstoffer er så usunne at de bør utelukkes helt fra kostholdet. Det handler om å opprettholde et balansert og variert kosthold i forhold til energibehovet," legger hun til.

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.