14-åring alvorlig skadet etter livsfarlig TikTok-trend

22/08/2024 12:00

Yvonne

Nyheter
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
En 14 år gammel gutt havnet på sykehuset i Stavanger etter å ha prøvd en populær, men livsfalig trend fra det sosiale mediet.

Den 14 år gamle gutten som går på ungdomsskolen ble innlagt på Stavanger universitetssjukehus (SUS) i fem uker i mai med alvorlige skader etter å ha prøvet en populær utfordring på TikTok, skriver Stavanger Aftenblad.

"Denne leken er livsfarlig. Du kan aldri vite hvor lang tid det tar før den andre personen får alvorlige skader", sier avdelingssjef Mehdi Rezai ved nevrosenteret på SUS.

Nå advares andre mot å prøve det samme.

Hodelås
14-åringen fikk alvorlige skader etter en kvelningslek med opphav fra TikTok, kalt "headlock challenge".

I utfordringen kan man se folk praktisere og vise ulike grep og teknikker relatert til wresling-grepet "Head lock", som er en låsning av hodet. Oftest viser deltakerne også kreative eller morsomme måter å gjøre dette på, og det er vanlig å kombinere det med musikk eller dans. Poenget er å holde ut så lenge som mulig. Det fremstår på ingen måte på appen hvor farlig det kan være.

Advarer
Gutten besvimte etter å ha eksperimentert med utfordringen sammen med noen kamerater. Da han gikk i bakken, traff han en fortauskant. Han fikk påvist alvorlige hodeskader.

"Å holde noen i en såkalt «headlock» kan ikke bare føre til besvimelse, men også alvorlig hjerneskade og i verste fall død", sier legen til avisen og advarer andre ungdommer mot å la seg friste til å prøve trender på sosiale medier.

Etter hendelsen ble det sendt ut en epost til alle ungdomsskoler i Stavanger kommune fra rektoren på skolen gutten gikk på, for å advare foreldre om denne og lignende trender i sosiale medier.

Læs også:

7 grunner til at noen fryser mere enn andre Det er ikke bare vinden og været. Det kan være noen helt spesielle grunner til at du fryser mer enn andre.
Det er en hund på bildet: Mange bruker flere minutter på å finne den Bildet har fått mye oppmerksomhet på det sosiale mediet X.