Hun hadde viet hele livet til jobben. Men etter pandemien mente British Airways at 40 års erfaring ikke veide opp for angsten som kom etter nedstengningen. Nå har Jennifer Clifford vunnet over giganten i retten.
Akkurat nå leser andre
Fra lojalitet til rettssak
Da koronapandemien traff i 2020, ble hundrevis av BA-flygninger satt på bakken. Jennifer Clifford, som hadde jobbet som kabinansatt siden 1983 uten en eneste sykemelding, fikk først beskjed om at hun skulle sies opp. Så snudde selskapet – og tilbød henne en lavere stilling, to grader under hennes tidligere rang.
Det ble starten på en tung periode. Stress og depresjon gjorde at hun måtte sykemeldes og settes på permisjon. Hun ba om en gradvis retur til jobben, med to dager i uken på bakkearbeid og flytting til Gatwick for å slippe den lange pendlingen. Det skriver LadBible.
“Bare litt angst”
Ifølge rettsdokumentene kommenterte hennes leder, Nigel Landy, at det bare var “litt angst”. Dommeren kalte uttalelsen “klossete” og en nedvurdering av tilstanden hennes.
Jennifer fikk midlertidig bakkearbeid, men ble likevel sagt opp mot slutten av 2022 fordi hun ikke var klar til å fly igjen. Hun valgte å slutte i desember, tre måneder før kontrakten formelt skulle avsluttes.
Dommeren: – BA kunne gjort mer
I dommen heter det at Clifford trengte en gradvis tilbakeføring for å bygge opp selvtilliten igjen. “En rimelig arbeidsgiver ville gitt henne mer tid og vurdert en permanent bakkestilling før oppsigelse,” slo dommer Emma Hawksworth fast.
Les også
Hun fikk medhold i kravene om både uføre-diskriminering og usaklig oppsigelse. Et tilleggskrav om kjønnsdiskriminering ble derimot avvist.
En påminnelse for både arbeidsgivere og ansatte
Saken viser at lang og lojal tjeneste ikke alltid beskytter mot brå avgjørelser – men også at arbeidsgivere kan holdes ansvarlige når de ikke tar psykisk helse på alvor. For Jennifer Clifford endte kampen med seier, men også med slutten på en fire tiår lang karriere i luften.