Forside NYHETER 77 % rabatt på Coca-Cola: Kiwi svarer med priskrig på...

77 % rabatt på Coca-Cola: Kiwi svarer med priskrig på grønnsaker

77 % rabatt på Coca-Cola: Kiwi svarer med priskrig på grønnsaker
Foto: Shutterstock

Kiwi starter priskrig – lover billigere grønnsaker enn noen gang.

Akkurat nå leser andre

Denne uken får norske forbrukere både billigere brus og grønnsaker. Mens Meny sjokkerer med rekordlav pris på Coca-Cola, Fanta og Sprite, satser Kiwi på å gjøre sunne valg rimeligere.

77 prosent rabatt på brus hos Meny

Hos Meny får kundene nå to bokser Coca-Cola, Fanta eller Sprite for bare 10 kroner. Til vanlig koster én boks mellom 19,90 og 21,90 kroner – et priskutt på hele 75–77 prosent. Tilbudsekspert Rune Nikolaisen fra Gjerrigknark.com er begeistret, men også realistisk:

«Det er jævlig bra. Men jeg håper for Guds skyld at ingen kjøper disse til fullpris,» sier han, og legger til at slike kampanjer kommer jevnlig.

Nikolaisen mener at prisen 2 for 10 kroner har blitt en slags grense for hva folk forventer under såkalte kronemarkeder, og peker på at denne prisen har holdt seg stabil i mange år tross prisøkninger på andre varer.

Det skriver Nettavisen.

Kiwi kutter grønnsaksprisene

Les også

Samtidig setter Kiwi ned prisen på en rekke grønnsaker fra Gartner, med rabatter mellom 20 og 50 prosent. Denne kampanjen varer helt ut året.
Ifølge kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin handler det både om helse og timing:

«Vi vet at folk vil spise mer grønnsaker. Samtidig er det ofte priskrig på varer med mye sukker før jul, og da vil vi starte tidlig med å gjøre de sunnere varene billigere.»

Kålrot er blant varene som får det største priskuttet – fra 19,90 til 9,90 kroner – mens gulrøtter faller fra 34,50 til 24,50 kroner. Kiwi håper kampanjen vil øke salget av grønnsaker med 30 prosent, etter at en tidligere kyllingkampanje ga hele 81 prosent salgsvekst.

Konkurransen tilspisser seg

Til tross for Kiwis priskutt, mener Nikolaisen at konkurransen fortsatt er tøff. Han trekker frem at andre kjeder tilbyr tilsvarende, eller enda bedre priser, på flere varer.

Rema 1000 velger på sin side å stå utenfor enkelte medlemskampanjer, blant annet Coops store Grandiosa-tilbud. Kiwi gjør det samme, men fremhever sine egne fordelsprogrammer som Kiwi Pluss og Trippel-Trumf.

Les også

Kommunikasjonssjef i Rema 1000, Hege Rognlien, understreker at kjeden skal være billigst på dagligvarer – for alle kunder, ikke bare medlemmer – og viser til at de denne uken tilbyr Grandiosa Full Pakke til 39,90 kroner.

Ads by MGDK