BankID-appen har fått en ny funksjon som gjør det enklere og raskere å hente seg inn igjen hvis man har glemt passordet.
Tidligere har det vært både tungvint og tidkrevende å lage nytt passord til BankID. Brukerne har måttet kontakte banken direkte eller navigere seg fram til en glemt-passord-løsning via bankens egne sider.
Dette har tatt unødvendig tid – både for kundene og for bankens kundeservice.
Nå lanserer BankID BankAxept en ny og forbedret løsning som skal gjøre hele prosessen langt mer brukervennlig. Det skriver de i en pressemelding
"Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID," sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept i en pressemelding.
Med den nye funksjonen kan brukerne selv endre passordet direkte i BankID-appen. Alt som kreves er at man skanner gyldig pass eller ID-kort. Hele prosessen skal være gjennomført på bare noen minutter, og man kan raskt ta i bruk tjenesten igjen.
Statistikk fra BankID BankAxept viser at dette er en etterlengtet forbedring – i løpet av 2024 ble passordet glemt én million ganger.
Løsningen har allerede vært testet ut i Eika, som var pilotbank for prosjektet. Resultatene deres viser at antall henvendelser knyttet til BankID har falt med 35 prosent per måned i siste kvartal av 2024.
"Dette er en stor forenkling som vil spare tid og krefter både for BankID-brukerne og kundeservice i bankene. Vi har tatt i bruk teknologi som gjør det enda tryggere og raskere enn med manuelle prosesser," sier Brekke.
I tillegg til å kunne tilbakestille passord, gjør den nye funksjonen det også mulig å aktivere selve BankID-appen. Tidligere måtte man vente i opptil én time for å aktivere appen, noe som har skapt frustrasjon for mange.
"Nå kan kundene bruke rundt tre minutter, og vi ser at stadig flere velger denne metoden," sier han.
For å bruke funksjonen må man være over 18 år og ha gyldig pass eller nasjonalt ID-kort. Flere banker har allerede implementert løsningen, og flere følger etter i løpet av kort tid.