Nye prisgrep i november får konkurrentene til å følge ekstra godt med.
Akkurat nå leser andre
Nettbutikken Oda har valgt å hente frem julestemningen allerede i november ved å sette ned prisene på en rekke populære julevarer.
Tiltaket ser ut til å være starten på en mulig priskrig som de største konkurrentene trolig ikke kan se bort fra.
Prisene på flere av sesongens mest etterspurte produkter er redusert betydelig, noe som i høy grad vekker oppmerksomhet i markedet.
Det skriver mediet namdalsavisa.no.
Markante prisreduksjoner på julefavoritter
En sekspakning med Hamar og Lillehammer julebrus på boks koster nå 60 kroner, som betyr ti kroner per boks og nær 40 prosent i avslag.
Les også
Fun Light-julebrus er satt ned til 20 kroner, og Tomtegløgg har fått samme pris.
Selv Nidars velkjente marsipangris er redusert fra 26,90 kroner til kun en tier.
Ifølge spareøkonom hos Lendo, Kornelia Minsaas, peker disse prisendringene klart i retning av en kommende priskrig.
Hun legger særlig vekt på at Oda har valgt de varene som tradisjonelt tiltrekker flest kunder i julesesongen.
Konkurrentene får press på seg
Minsaas forventer at både Kiwi, Rema 1000 og Extra vil bli nødt til å følge etter.
Les også
Hun mener det er positivt at Oda utfordrer markedet, selv om kjeden vanligvis ligger noe høyere i prisnivå.
Prisreduksjonene kan ifølge henne utvikle seg til en dominoeffekt som sprer seg til andre varegrupper.
Hun understreker at dette i stor grad vil komme forbrukerne til gode dersom prisfallene også omfatter basisvarer som poteter, kjøtt, nøtter og andre sentrale ingredienser til julemiddagen.
Oda ønsker å tydeliggjøre sin posisjon
Odas kommersielle direktør, Robert Ekrem, forklarer at prisnedsettelsene er en del av strategien for å fremstå som den fremste utfordreren til de etablerte dagligvarekjedene.
Han mener mange forbrukere fremdeles tror at Oda er dyrere enn konkurrentene, fordi selskapet både tilbyr hjemlevering og et bredt sortiment.
Les også
Ekrem understreker at de nye prisene skal vise at Oda også kan konkurrere direkte med lavpriskjedene.
Forbrukerne bør være bevisste
Selv om prisfall er gode nyheter for kundene, anbefaler Minsaas at man fortsatt handler med omtanke.
Hun minner om at lave priser kun lønner seg hvis varene faktisk blir brukt. Overfylte skap og matsvinn kan raskt spise opp enhver besparelse.
Ifølge henne er det viktig å holde oversikt og unngå impulskjøp, selv i en periode med betydelige prisreduksjoner.