Regjeringens budsjett gir deg færre busser og høyere pris.
Akkurat nå leser andre
Ap-regjeringen snakker gjerne om «grønn omstilling», men mens visjonene klinger fra talerstolene, står både busser og båter stille.
I statsbudsjettet for 2026 ble det nemlig ikke satt av en eneste ny krone til å håndtere den økende kollektivkrisen i fylkene. Resultatet? Dyrere billetter, færre avganger og høyere utslipp – over hele landet. Det skriver Nettavisen
Fylkene presses til det ytterste
Kollektivtilbudet blør. I fylkeskommunene har utgiftene skutt i været, mens inntektene svikter. Nye busskontrakter er i snitt blitt 30 prosent dyrere enn tidligere, men staten holder igjen på midlene.
«Kommuneorganisasjonen KS har advart om at fylkene nå må velge mellom å kutte ruter og øke billettprisene.»
Uansett hva de velger, blir konsekvensen den samme: Folk mister alternativer og presses tilbake i bilen. Det er «dårlig klimapolitikk, dårlig distriktspolitikk, dårlig bypolitikk og dårlig sosialpolitikk.»
Les også
Kutt på kutt
I Rogaland melder Kolumbus om et underskudd på over 100 millioner kroner i år, og neste års kontrakter vil øke kostnadene med ytterligere 270 millioner. «Det er allerede vedtatt omfattende kutt i rutetilbudet, og enda mer står for tur.»
Nordland står i samme situasjon – bare én ny båtrute der koster mer enn hele økningen i frie inntekter fylkeskommunen får. I Akershus måtte billettprisene heves i fjor, til tross for valgløfter om det motsatte, for å unngå enda større rutekutt.
Når passasjerene ikke lenger kan stole på at bussen går, at stasjonene er åpne eller at båten faktisk kommer – da blir bilen det neste, og eneste, valget.
En nasjonal utfordring – ikke et lokalt problem
Når lignende kutt skjer i hele landet, er det et tydelig tegn: Dette er ikke et lokalt problem, men en nasjonal krise. Likevel står Ap-regjeringen stille. «De ser passivt på mens mange fylker kutter i rutetilbudet, folk mister tilbudet sitt og utslippene øker.»
Kollektivtrafikken er et av våre viktigste verktøy for å redusere klimagassutslipp, men ansvaret er skjøvet over på fylkene – som nå står igjen uten nødvendige midler. «Vi som skal få folk til å reise grønt, får ikke verktøyene vi trenger til å gjøre jobben.»
Les også
Ap-regjeringen snakker varmt om klima og rettferdighet, men det er verken grønt eller rettferdig når folk får «dyrere billetter, dårligere tilbud og mindre frihet i hverdagen.»
Venstre krever et kollektivløft
Venstre mener tiden er inne for å snu utviklingen. Partiet foreslår en nasjonal krisepakke for kollektivtrafikken – både for å håndtere den akutte driftskrisen og for å bygge et mer forutsigbart system for framtiden.
«Staten må inn med friske midler for å hindre at busser og båter står og at togene forfaller.» Venstre ønsker et spleiselag mellom stat og fylke som kan sikre stabile ruter, rimelige billetter og moderne løsninger for hele landet.
Folk skal kunne komme seg til skole, jobb og fritidsaktiviteter uten å lure på om bussen eller toget faktisk dukker opp. I dag skjer det motsatte.
Derfor lover Venstre å kjempe for et reelt kollektivløft. «Folk i hele landet skal ikke straffes for å velge miljøvennlig. Norge trenger et kollektivløft – ikke et kollektivkutt.»