Nye tester avslører hvilket dekktrykk som gir tryggest og mest stabil kjøring på vinterføre – med flere overraskende resultater.
Akkurat nå leser andre
Veigrep og stabilitet er ekstra viktig i vintermånedene, når snø og is gjør kjøreforholdene uforutsigbare.
Derfor er spørsmålet om riktig dekktrykk på vinterdekk høyaktuelt, og Tire Review har gått nærmere inn i hva som faktisk fungerer best.
Testen ble gjennomført med Pirelli Cinturato Winter 2 ved fire ulike dekktrykk: 3,45 bar, 2,41 bar, 1,38 bar og 0,69 bar, som tilsvarer 50, 35, 20 og 10 psi.
Resultatene overrasket på flere punkter.
På et underlag av snø og is viste det seg at dekkene hadde best grep ved 20 psi (1,38 bar), mens grepet var dårligst ved 10 psi (0,69 bar). Bremsingen var derimot best med 10 psi og svakest ved 50 psi.
Les også
Når det gjaldt akselerasjon og bremsing, var tendensen tydelig: Lavere dekktrykk ga bedre akselerasjon og kortere bremselengde.
Høyere dekktrykk ga på sin side flere utfordringer. Bilen ble mindre stabil i snøsporene og fikk tydelig understyring.
Styringen ble lettere, men ABS-systemet reagerte dårligere, og ujevnheter i veien kjentes bedre gjennom rattet.
Selv om resultatene kan friste noen til å slippe ut luft, er ikke lavt dekktrykk en løsning som anbefales.
Dekk med for lite luft slites raskt og ujevnt, noe som både går utover sikkerheten og kan bli en dyr affære i lengden.
Les også
Eksperter understreker derfor at dekktrykket bør justeres opp til produsentens anbefaling så snart veiene igjen er fri for snø og is. Dette reduserer slitasje og sikrer at dekkene fungerer slik de skal.
Riktig dekktrykk finner du som regel i bilens instruksjonsbok eller på et klistremerke i dørstolpen.
Hele testen kan du se i videoen nedenfor.
