Folket har stemt: Her er det verst.
Akkurat nå leser andre
Norske fylkesveier forfaller. Det kan enhver bilist som har reist rundt i landet umulig være i tvil om. Over hele landet klages det over huller i veien, manglende reparasjoner og ras.
«Folk forteller om hull, steinras og partier der det knapt er plass til å møtes. Når tungtrafikk og busser skal passere, må de ofte rygge eller vente i grøfta. Dette er hverdagen for folk som skal til jobb, skole eller sykehus. Veien er helt avgjørende for lokalsamfunnet, men standarden er langt unna det folk og næringsliv trenger», sier Torill Eidsheim, leder for samfunnskontakt og mobilitet i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Voldsomt forfall
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har nylig fått Vista Analyse til å lage en rapport om tilstanden på norske veier. Rapporten slår fast at selv om det brukes mer penger på vei, gjør skjev prioritering at enkelte veistrekninger forfaller voldsomt.
Fylkene bruker stadig mer av budsjettene sine på vei – i noen fylker opp mot 18 prosent mer enn i 2018 – men pengene strekker ikke til. Samtidig har investeringene blitt mer avhengige av «særtilskudd» og politiske engangsløsninger. Det gjør at fylker som lar veiene forfalle, får mer penger, mens de som prioriterer jevnlig vedlikehold, risikerer å få mindre.
«Det gir lite forutsigbarhet og gjør det vanskelig å planlegge langsiktig. Mange fylker har ikke nok penger til vedlikehold og investering i nye veier der det trengs», sier Eidsheim.
Her er det verst
Les også
Det har fått OFV til å utlyse en avstemning blant nordmenn med mål om å kåre landets desidert verste fylkesvei.
Det kom inn over 1.500 nominasjoner fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9.000 personer har stemt frem sin favoritt.
Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
Fylkesvei 33 går langs Mjøsa mellom Minnesund og Bjørgo, og krysser fylkesgrensen fra Akershus og over til Innlandet. Veien her er smal, bratt og rasutsatt, og den brukes både som skolevei og som omkjøringsrute når E6 stenges.
«Engasjementet har vært enormt. Vi kunne hatt 100 finalister. Dette er et tydelig signal fra folk som kjører på disse veiene hver dag. De ser konsekvensene av gradvis økende forfall og et system som ikke virker», sier Eidsheim og slår fast at Fylkesvei 33 er bare toppen av isfjellet.