Etter hvert som flere autonome kjøretøy (AV) begynner å kjøre på amerikanske veier, må veiene tilpasse seg.
En forskergruppe foreslår å legge til en hvit lysfarge som gjør det mulig for autonome kjøretøy å utnytte sin imponerende nettverkskapasitet.
Dette hvite lyset vil signalisere til menneskelige sjåfører at de bare skal følge bilen foran, noe som kan redusere trafikkforsinkelser betydelig.
Etter hvert som selvkjørende biler blir mer vanlige på veiene, kan mange aspekter ved kjøring endres for alltid. Elektriske kjøretøy (EV) og autonome kjøretøy (AV) har allerede ført til utvikling av elektriske veier og egne kjørebaner for selvkjørende biler. Nå står trafikklyset for tur til en oppgradering.
For den kommende æraen med selvkjørende biler foreslår transportingeniører fra North Carolina State University en fjerde "hvit" lysfarge. Dette lyset skal varsle menneskelige sjåfører om å "følge bilen foran dem".
Grunnen til dette er å utnytte det fulle potensialet til autonome kjøretøy, som kan fungere som en slags "kollektiv intelligens". Som datamaskiner på hjul kan disse bilene kommunisere både med trafikklyset og andre selvkjørende biler i nærheten, noe som bidrar til å redusere trafikkforsinkelser og øke drivstoff- eller strømforbrukseffektiviteten. Forskningsresultatene ble publisert i tidsskriftet "IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems".
“Å overlate noe av trafikkontrollen til de autonome kjøretøyene er en relativt ny idé, kalt det mobile kontrollparadigmet,” sier medforfatter Ali Hajbabaie i en pressemelding.
“Dette kan brukes til å koordinere trafikk i alle situasjoner som involverer autonome kjøretøy. Men vi mener det er viktig å inkludere det hvite lyset ved veikryss fordi det forteller menneskelige sjåfører hva som skjer, slik at de vet hva de skal gjøre når de nærmer seg krysset.”
Hvordan det fungerer
I denne modellen vil trafikklysene fungere som normalt når det er få selvkjørende biler i krysset. Men når antallet autonome kjøretøy øker, vil det "hvite lyset" signalisere at de selvkjørende bilene har tatt kontroll. Menneskelige sjåfører skal da bare følge bilen foran. Ifølge forfatterne av studien trenger ikke lyset å være hvitt; det kan være en hvilken som helst farge (de foreslår lilla).
Forskerne testet systemet ved hjelp av avanserte trafikk-simulatorer, som gjenskaper realistiske trafikkforhold helt ned til individuelle biler. Ved bruk av et "hvitt fase"-kryss ble trafikkforsinkelser redusert med 3 prosent når bare 10 prosent av bilene var autonome. Dette tallet økte til 10,7 prosent når andelen autonome biler steg til 30 prosent.
Med andre ord: Flere selvkjørende biler betyr mindre trafikk.