Etterspurte produkter: Nå kommer disse spennende nyhetene i butikkhyllene

18/02/2025 19:20

Sofie

NYHETER
Foto: TINE
Denne uken lanseres en rekke nye matvarer i butikkene – og de er skreddersydd etter forbrukernes ønsker. Se hele listen her!

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Denne uken markerer et av årets viktigste nyhetsslipp i dagligvarehandelen, hvor en rekke nye produkter lanseres for å imøtekomme forbrukernes etterspørsel.

Matvanene våre er i stadig endring, og produsentene følger nøye med på hvilke trender som former handlemønstrene våre. Det melder TINE i en pressemelding

Norsk kvalitet møter internasjonale smaker

Nordmenn elsker det italienske kjøkken, og spesielt pizza står høyt på menyen. Samtidig viser undersøkelser at 64 prosent av oss mener det er viktig å velge norskprodusert mat, mens hele 80 prosent har et ekstra sterkt ønske om å kjøpe norskproduserte meieriprodukter (Kilde: Norstat for Schibsted, november 2023 – mai 2024).

"Nordmenn vil ha mat produsert i Norge. Nå kommer en revet mozzarella laget på norsk melk, og en naturell salatost laget av norsk ku- og geitemelk. TINE Norsk Salatost med urter har vært en stor suksess i 2024, og vi har solgt over én million beger siden lanseringen i fjor. Mange vet kanskje ikke at det meste av salatosten som selges i Norge er importert feta-lignende ost basert på kumelk, men etter lanseringen av norsk salatost i fjor har vi økt norskandelen til 10 prosent, sier senior ernæringsrådgiver i TINE," Kari Helene Bugge.

Sunnhetstrender preger markedet

Helsedirektoratet anbefaler å velge magrere meieriprodukter, og samtidig har melkeforbruket vårt endret seg drastisk de siste ti årene. Tall fra melk.no viser at vi i snitt drikker 23 prosent mindre melk enn før, men bruker mer melk i matlaging.

"Melka vi kommer med nå, TINE Mellommelk, har 2 prosent fett og møter forbrukernes nye behov for melk – og myndighetenes råd om mindre fett. Den har fyldigere smak enn de lettere variantene, og er derfor perfekt i mat og i drikke som kaffe," forklarer Bugge.

Samtidig vokser interessen for magehelse, noe som blant annet har tatt av på plattformer som TikTok. Dette gjenspeiles i lanseringen av funksjonell yoghurt.

"Vi kommer med to nye Biola-yoghurter som inneholder nøye utvalgte melkesyrebakterier, blant annet LGG, som er helt unik i norsk sammenheng når det kommer til mat og drikke. Også kommer Biola E+, en serie mellommåltidsdrikker utviklet for de med underernæring, for eksempel eldre og syke," sier Bugge.

Proteinfokus for fullt inn i 2025

Proteinrike matvarer er fortsatt en stor trend, og dette preger flere av årets nylanseringer.

"I TINE ønsker vi først og fremst å øke kunnskapen om at helt vanlige matvarer som melk og ost er naturlig proteinrike. For å imøtekomme forbrukere som ønsker produkter med høyere proteininnhold, har vi noen enkeltprodukter og produktserier med høyere proteininnhold, som for eksempel YT. Nå kommer også en naturlig proteinrik ost. Vi lytter til hva forbrukerne ønsker seg, og vinterens nyheter er et resultat av det," avslutter Bugge.

Dette er TINEs produktnyheter i februar 2025:

  • TINE Mellommelk

  • TINE Norsk Salatost Naturell

  • Norvegia Naturlig Proteinrik

  • TINE Chilibrunost

  • TINE Kremgo’ Chimichurri

  • Snøfrisk med små biter av spekeskinke fra Stranda

  • Yoghurter og barer fra YT

  • TINE Iskaffe Protein Latte

  • TINE Sjokomelk ½ L

  • TINE Ekte Ost Revet Mozzarella

  • Sunniva Presset Eple med ingefær

  • Biola E+ (kakao og bringebær)

  • Go’ morgen Gresk type Bringebær

  • Biola yoghurt (naturell og vanilje)

Foto: TINE