Færre dør i trafikken – men denne gruppa havner oftere i statistikken

30/05/2025 17:03

Martine

NYHETER
Foto: Shutterstock
Dødstallene stuper for bilførere og passasjerer. Men én utsatt gruppe ser økning.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

En mørk ulykke på veien kan forandre alt på et øyeblikk. Hver gang noen ikke kommer hjem, minner det oss på hvor skjør trafikksikkerheten er.

Men nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 87 mennesker mistet livet i trafikken i 2024. Det er en klar nedgang fra året før, da tallet var 110.

Norge ligger også bedre an enn nabolandene våre, med færre dødsfall per million innbyggere enn både Sverige, Danmark og Finland.

Men bak de positive tallene skjuler det seg også bekymringer.

Færre dødsfall blant bilførere og passasjerer
Den største nedgangen finner vi blant bilførere og passasjerer. 38 bilførere og 9 passasjerer omkom i 2024 – mot henholdsvis 50 og 21 året før.

For motorsyklister holdt tallet seg stabilt på 20 døde begge år. Det viser at innsatsen for bedre sikkerhet i bilparken gir resultater, men ikke nødvendigvis for alle på veien.

"Trenden er at færre mennesker blir drept i trafikken. Siden 1970 har antallet dødsfall blitt redusert med ca. 80 prosent", sier Geir Martin Pilskog som er seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå.

Litt flere hardt skadde enn i fjor
Selv om dødstallene sank, ble det registrert en liten økning i hardt skadde.

578 personer ble alvorlig skadet i trafikken i 2024, opp fra 568 året før.

Likevel er nivået blant de laveste som noen gang er målt. Den laveste registreringen var i 2019, med 565 hardt skadde.

Flere fotgjengere mistet livet
For fotgjengerne gikk det dessverre i feil retning.

Seks fotgjengere døde i 2024, én flere enn året før. Selv om det er snakk om små tall, er det en påminnelse om at de mest sårbare trafikantene fortsatt er utsatt, og at forbedringer her henger etter.

En tryggere vei – men ikke trygg nok
Tallene viser at norske veier blir stadig sikrere – og utviklingen har gått riktig vei siden 1970, med en nedgang i trafikkdødsfall på hele 80 prosent.

Likevel finnes det fortsatt mørke punkter på statistikken. Innsatsen må fortsette, spesielt for de mest utsatte – for ett liv drept i trafikken er alltid ett for mye.