Feil hos Evry gir trøbbel med nettbank, hos Posten og Telenor

06/10/2017 12:32

Anniken Hauge

Nyheter
Feilen hos IT-giganten rammer trolig flere millioner kunder.

Feilen oppstod natt til fredag, og det er IT-selskapet Evry som leverer løsningen som nå svikter. 

Flere millioner kunder i både Norge og Sverige er trolig rammet av feilen. Det betyr at trøbbel med både nettbank, mobilbank og minibank, skriver Aftenposten.

- Det er en sentral komponent i en stormaskin som har forårsaket feilen. Det gjør at man ikke får tilgang til nettbank eller mobilbank. Det gjør også at minibank ikke er tilgjengelig, sier kommunikasjonsansvarlig Geir Remman i Evry til Aftenposten.

Nettshopping er derfor heller ikke mulig, men det meldes om at det er mulig å bruke kortterminaler i butikker med reserveløsning.

Sparebank 1-gruppen, Skandiabanken og Sparebank Vest er blant bankene som nå sliter.

Også Posten er rammet av problemet, hvilket skaper store utfordringer for forsendelse av flere typer pakker, og forsinkelser på utkjøringer av ekspresspakker over natten.

Det statlige svenske togselskapet SJ er også rammet av de tekniske problemene, hvilket har ført til at selskapet ikke får solgt togbilletter til kundene. 

Evry jobber nå hardt med å få oversikt over problemene og hvilke banker som er rammet. De er imidlertidig usikre på hvor raskt de får løst problemet.

- Vi har satt alle nødvendige ressurser på å løse feilen, og har fullt fokus på det. Det er vanskelig å forutsi hvor lang tid det tar, sier Geir Remman, til Aftenposten.

Han understreker at det ikke er snakk om et hackerangrep.