Flygere slår alarm etter at pilot besvimte i lufta: EU vil redusere bemanningen

20/05/2025 12:35

Sofie

NYHETER
Sjangerfoto: fivetonine / Shutterstock
Sjangerfoto: fivetonine / Shutterstock
Ettpilot-flygninger splitter Europa: Flygerforbundet advarer.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Et fly fortsatte på autopilot i ti minutter etter at piloten besvimte midt i lufta. Nå advarer Norsk Flygerforbund kraftig mot Europas planer om å kutte antall piloter om bord.

I februar i fjor ble passasjerene på en Lufthansa-flygning mellom Frankfurt og Sevilla uvitende vitner til en dramatisk situasjon: piloten som var igjen alene i cockpit, besvimte, mens kollegaen var på toalettet.

Flyet, med nær 200 passasjerer, fortsatte på autopilot – men uten tilsyn – i hele ti minutter. Det skriver NTB.

Hendelsen har for alvor satt søkelys på Europas arbeid med å tillate flygninger med kun én pilot aktiv i cockpit. Forslaget går under navnet Reduced Crew Operations (RCO) og har som mål å spare kostnader og møte den forventede pilotmangelen.

Men flygerorganisasjoner kaller planen uforsvarlig.

"Denne saken viser hvor viktig det er at vi har to piloter i cockpit. Flysikkerhet handler om redundans – at det alltid finnes en som kan overta når noe skjer. Det må vi aldri kompromisse med," sier Kari Åsvestad i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetskomité.

Økt risiko ved én pilot

Åsvestad, som leder forbundets arbeid med teknologi og automatisering, er tydelig på at flysikkerheten vil svekkes dersom slike planer blir en realitet. I dag er det vanlig at én pilot er alene i cockpit noen få minutter – for eksempel når kollegaen går på toalettet. Det er sjeldent at noe skjer i løpet av disse minuttene.

Men med RCO vil én pilot være alene i cockpit i opptil to timer, mens den andre tar en regulert hvilepause.

"Det øker risikoen betraktelig, sier Åsvestad. – Ved uventet turbulens eller systemfeil, kan det være umulig for den hvilende piloten å nå frem til cockpit i tide. Da står man i realiteten helt uten sikkerhetsnett."

Automatisering skaper falsk trygghet

Tilhengerne av RCO, inkludert flyprodusenter og enkelte flyselskap, peker på moderne teknologi og avanserte overvåkingssystemer som sikkerhetsgarantier. Ifølge dem er det fullt forsvarlig å redusere bemanningen.

Norsk Flygerforbund mener det motsatte.

"Man blir i mye større grad avhengig av at automatikken fungerer," sier Åsvestad.

Ifølge forbundet er dette ikke en trygg vei å gå. De frykter at effektivisering skal gå på bekostning av den grunnleggende sikkerheten i lufta.

"To piloter i cockpit er ikke et gammeldags prinsipp. Det er selve fundamentet i moderne flysikkerhet. Vi må ikke la effektivisering gå på bekostning av tryggheten i lufta," sier Åsvestad.

Internasjonal motstand mot EU-forslaget

Norsk Flygerforbund er ikke alene om motstanden. Sammen med den europeiske pilotorganisasjonen ECA og den globale føderasjonen IFALPA, jobber de aktivt for å stanse utviklingen av ettpilot-systemet. Sammen har de lansert kampanjen One Means None, som setter fokus på farene ved RCO.

Fakta: Hva er RCO?

RCO (Reduced Crew Operations), også kjent som eMCO (Enhanced Minimum Crew Operations), er et konsept som utvikles av det europeiske luftfartstilsynet EASA i samarbeid med flyprodusenter. Det innebærer at kun én pilot skal være aktiv i cockpit i lange perioder av flyvningen, mens den andre piloten hviler.

Ordningen er fortsatt under utvikling, men møter stor motstand fra pilotorganisasjoner som frykter at det vil føre til svekket sikkerhet i luftfarten.

Læs også:

Med dette trikset kan du få de gamle gule putene til å se nye ut: Krever bare en ingrediens Puter endrer farge over tid, fra den helt hvite fargen til gul. Dette skyldes mange forskjellige faktorer, hvorav de vanligste er støvmidd og svette. Det hjelper ikke å bytte trekk, så her kommer et triks som hjelper.