Hundrevis av misfornøyde kunder og ulovlige påstander om gratis produkter som viser seg å være alt annet enn gratis.
Nå advarer Forbrukertilsynet mot et firma som reklamerer om "dokumentert effekt" og andre uriktige forhold, og som lokker kunder til å kjøpe produkter som ikke virker.
Selskapet bak "WhiteBright" er på klagetoppen, og nå har Forbrukertilsynet fått nok.
Millionbot
Ifølge Forbrukertilsynet har selskapet Diamond Dental i lang tid brutt markedsføringsloven.
Nå må selskapet betale 1,8 millioner kroner i bot. Dette er fordi selskapet ikke har fulgt noen av lovkravene som Forbrukertilsynet allerede har pålagt selskapet å følge.
"Det Diamond Dental har gjort feil, det er å lure forbrukere til å tro at de kan få en gratis tannblekingspakke", sier underdirektør i Forbrukertilsynets tilsynsavdeling, Tonje Drevland til NRK.
Diamond Dental markedsfører og selger tannblekingsproduktet "WhiteBright" gjennom en abonnementsavtale i sosiale medier og på nettsiden whitebright.no. Selskapet har i lang tid brutt loven.
Den 7. mars 2025 fattet Forbrukertilsynet derfor vedtak mot Diamond Dental med flere forbud, og tvangsmulkt for at de skulle rette seg etter forbudene. Diamond Dental har klaget på vedtaket. Selv om de har klaget, gjelder vedtaket.
600 klager
NRK har snakket med en kvinne som lot seg lokke av en annonse i sosiale medier til å bestille en gratis tube tannblekingsmiddel. Men i stedet dukket det opp seks tuber i posten og et inkassokrav hvis hun ikke betalte abonnement-avtalen hun angivelig hadde inngått.
Kvinnen er ikke den eneste, og Forbrukertilsynet har mottatt rundt 600 tips og klager om selskapet Diamond Dental fra og med 2023.
Hun sier også at selskapet ikke kan dokumentere at produktet virker. Firmaet påstår at blant annet blir anbefalt av tannleger.
"Det kan de ikke dokumentere, så da er det uriktige påstander", sier Drevland.
Hun sier at er tilsynet også mistenker at brukeromtalene fra forbrukere, som anbefaler produktet, ikke er reelle.
Dette sier Diamond Dental
Advokat Frode Elton Haug representerer selskapet Diamond Dental. Han sier til NRK at Diamond Dental har klaget på det opprinnelige vedtaket fra Forbrukertilsynet.
"Det er fordi man er uenige i at det har skjedd et lovbrudd slik Forbrukertilsynet har konkludert med. Man er uenige i vedtaket, rett og slett. Klagen ble sendt i slutten av mars, så venter man på at den klagen skal behandles i en høyere instans", sier Haug.
Bryter fortsatt loven
Forbrukertilsynet mener at selskapet fortsatt bryter loven ved at de:
Bruker gratispåstander eller prøvepåstander i markedsføring uten å gi opplysninger om at forbrukeren inngår en abonnementsavtale
Reklamerer med påstander om «dokumentert effekt» uten at de har dokumentasjon for at disse påstandene er riktige
Benytter brukeromtaler på en villedende måte i markedsføringen
Hvis du har bestilt en prøvepakke fra White Bright eller Diamond Dental, kan du lese mer på Forbrukerrådets nettsider om hvordan du kan gå frem hvis du ønsker å klage eller stoppe abonnementet.