Fra 20. juni skjer det noe nytt alle mobilkunder bør vite om

29/05/2025 20:30

Sofie

NYHETER
Foto: George Dolgikh / Shutterstock
Foto: George Dolgikh / Shutterstock
Fra 20. juni bør du se etter dette.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Fra 20. juni innføres et nytt EU-krav som gjør det obligatorisk for mobiltelefoner og nettbrett å være merket med en egen energietikett.

Dette merket vil gi informasjon om blant annet hvor slitesterke produktene er, hvor lett det er å reparere dem, tilgjengeligheten på reservedeler, og hvor lenge man kan forvente programvareoppdateringer og batterilevetid. Det skriver DinSide

Mer enn bare energi – nå også holdbarhet og reparasjon

Merkeordningen innebærer en omfattende endring, spesielt for en bransje som lenge har vært kjent for kort levetid og vanskelig tilgang på reparasjonstjenester.

Ifølge Forbrukerrådet er dette et viktig steg i riktig retning. Organisasjonen har lenge vært opptatt av at elektronikkprodukter må få lengre levetid og bli lettere å reparere. Gunstein Instefjord fra Forbrukerrådet understreker at hele åtte av ti forbrukere ønsker å forbruke mer bærekraftig, og mener elektronikk er et godt sted å starte.

Instefjord mener at tydelig merking gjør det enklere for forbrukerne å ta grønne valg, og håper dette vil presse produsentene til å prioritere kvalitet og reparerbarhet. Når forbrukerne enkelt kan se hvilke produkter som faktisk varer og er lette å fikse, blir det også mer lønnsomt å produsere dem.

Elektronikkbransjen tilpasser seg

Hos Elkjøp er forberedelsene godt i gang. Bærekraftssjef Camilla S. Gramstad forklarer at de ser på energimerkingen som et fremtidig kvalitetsstempel.

Hun sier: "Vår erfaring tilsier at dette raskt blir et viktig sammenligningsgrunnlag for kvalitet, som gjør det enklere for forbrukerne å velge."

Det nye merket vil blant annet inneholde en score for fallmotstand – hvor godt telefonen tåler å bli mistet i gulvet – og en vurdering av hvor enkelt det er å reparere den. Dette kan være spesielt nyttig for de av oss som ofte mister telefonen.

Også hos Power merker man endringen. Kommunikasjonssjef Silje Ensrud sier at tilpasningen til regelverket er i full gang, og mener dette vil gagne både miljøet og kundene. Produktene skal nå tåle mer og få lengre levetid, samtidig som reservedeler blir lettere tilgjengelig.

Merket får et nytt utseende

Selve energimerkingen vil ligne de vi kjenner fra hvitevarer, men med noen nye symboler.

I land med høye strømpriser har slike merker hatt stor betydning for forbrukervalg, mens vi i Norge lenge ikke har brydd oss nevneverdig – helt til strømprisene begynte å stige. Da merket Elkjøp en merkbar økning i interessen for energimerking også her til lands.

Gramstad forteller at arbeidet med å visualisere den nye merkeordningen både i butikk og på nett er godt i gang. Det er viktig at kundene enkelt kan navigere i jungelen av informasjon, og det stilles lovpålagte krav til hvordan merkingen skal synliggjøres.

Mobilens levetid forlenges

Ifølge tall fra Elektronikkbransjen har nordmenn i gjennomsnitt mobilen sin i tre år og fem måneder – en økning på ni måneder siden 2020. Dette er likevel kortere enn reklamasjonstiden på fem år, som gjelder for de fleste mobiltelefoner i dag. Det er likevel viktig å merke seg at reklamasjon ikke gjelder ved fallskader eller feilbruk.

Forbrukerrådet mener også det bør bli obligatorisk å merke produktene med reklamasjonstid. En undersøkelse fra 2023 viser at mange irriterer seg over dyre produkter med kort levetid, og faktisk er villige til å betale mer for varer som holder lenger.

Reparasjon fremfor utskifting

Hos Elkjøp ser man allerede at produsentene utvikler mer reparerbare produkter. Gramstad forklarer at de i dag reparerer over en halv million produkter årlig, og er klare til å ta imot enda flere. "Vi ønsker alle velkommen til våre butikker med produkter som kan få en ny sjanse," sier hun.

Forbrukerrådet har lenge vært tydelige på at produsentene må ta ansvar for hele produktets livssyklus. Instefjord sier at bedre merking er positivt, men understreker at det viktigste er at produsentene selv jobber for mer bærekraftige løsninger.

I tillegg mener han at også butikkene må ta ansvar gjennom sin markedsføring og aktivt hjelpe forbrukere med å velge holdbare produkter. Det mest bærekraftige valget man kan ta, er nemlig å kjøpe færre nye ting og ta godt vare på det man allerede har.