For noen år siden dukket det opp en ny kulinarisk trend. Hamburgerkjeder som tilbød noe annet enn de klassiske fastfood-kjedene Max, McDonald's og Burger King begynte å etablere seg raskt.
Disse var såkalte "gourmetburgerkjeder" som Brödernas, Bores og Tugg Burgers.
Krisen har slått til
Nå, flere år senere, ser denne nisjen ut til å være i krise i Sverige.
Noen av kjedene har gått inn i rekonstruksjon, andre har gått konkurs, og flere har måttet stenge restauranter.
En som har stengt restauranter uten å være nær konkurs eller rekonstruksjon er Johan Jureskog, som driver kjeden Jureskogs:
"Vi åpnet rett før pandemien og satset på sentrumsbeliggenheter, men det er så utrolig overetablert. Når det blir overetablering, går det rett og slett ikke rundt", sier han til SVT.
"Ville bli store"
Toby Lee fra anmeldelsessiden Burgerdudes forklarer at overetableringen skyldes bransjens høye ambisjoner.
"Veldig mange småsteder ønsket å bli store kjeder og ekspanderte raskere enn de burde. De klarte ikke å bremse", sier han.
Brödernas sliter tungt
Blant kjedene som dukket opp da trenden var på sitt høyeste, er Brödernas.
Ifølge Fastighetsvärlden har kjeden gått inn i rekonstruksjon, og en av restaurantene deres i den sentrale Mood-gallerian har stengt.
Brödernas’ omsetning har nylig falt kraftig, og selskapet har det siste året hatt et tap på hele 174 millioner kroner.
Flere årsaker til krisen
Det er flere faktorer som bidrar til "gourmetburgerkjedenes" krise.
I tillegg til overetableringen, som fulgte trenden, har pandemien, høyere renter og lavere kjøpekraft blant forbrukerne forverret situasjonen.
Det er imidlertid håp om bedring når Sveriges Riksbank nå har startet en syklus med rentenedsettelser. Dette kan forbedre økonomien og lokke hamburgerglade kunder tilbake til restaurantene.
Det gjenstår å se hvilke kjeder som overlever den nåværende krisen og kan fortsette å drive suksessfullt i Sverige.