Han kjøpte 240 Land Rover Defender da de ble tatt ut av produksjon. Ti år senere ler han hele veien til banken.
Akkurat nå leser andre
I 2015 gjorde Charles Fawcett noe de fleste ville kalt idiotisk: Han brukte over 8 millioner pund på å kjøpe hele 240 Land Rover Defenders, akkurat da bilmodellen ble lagt ned. Han hadde verken penger på bok eller plass å lagre dem. Men han hadde en plan.
Og i dag? De siste bilene hans selges for over 3 millioner kroner stykket. Det skriver LadBible.
Fra galskap til gullgruve
Da Land Rover annonserte at Defender skulle tas ut av produksjon etter nesten 70 år, så Charles noe de fleste overså: muligheten til å bygge en forretningsmodell på en bil mange ville savne.
Gjennom sitt firma Twisted, som spesialiserer seg på å modifisere og forbedre Land Rovere, så han potensialet til å selge drømmebiler til folk med god råd. Problemet var bare at han ikke hadde pengene til å faktisk kjøpe bilene. Løsningen? Et massivt lån og et løfte til seg selv om å bygge og selge seks biler i måneden det første året.
Bilene som ble samleobjekter
Defender-modellen ble brått et ikon. Og Twisted gjorde dem enda mer ettertraktet. Hver bil ble totalrenovert med 1500 timers arbeid, spesialtilpassede deler og klassisk britisk design. Prisen? Fra 900.000 og opp til svimlende 3,7 millioner kroner.
Les også
Kundelisten ble etter hvert full av kjendiser og samlere. Og selv om Charles ikke sier hvem de er, hintes det om store navn.
En investering ingen forstod
Historisk sett faller bruktbilpriser når en modell fases ut. Men Charles trodde på det motsatte. Han fikk 14,8 % rabatt da han kjøpte de 240 bilene, og betalte rundt £22.600 per bil. I dag selger han dem for opp mot £320.000, over 14 ganger så mye.
Det betyr at Twisted har omsatt for godt over 50 millioner pund de siste ni årene. Og nå er det bare 25 biler igjen av den opprinnelige flåten.
Det handler ikke bare om penger
For Charles handler det ikke bare om profitt. Han elsker Defenderens sjel, og insisterer på at bilene beholder sine små feil og lyder – som den mekaniske lyden av blinklyset eller den karakteristiske girspaken. Han beskriver det som «noe ekte» i en verden der biler blir mer og mer digitale.
Nå planlegger han å bygge den mest ekstreme Defenderen noen gang, og håper å selge den for en halv million pund.
Hva kan vi lære av dette?
Les også
At dristige valg kan gi enorme gevinster. At timing og lidenskap ofte trumfer sikkerhet. Og kanskje viktigst: At noen ganger må du gå all in på en ide som få forstår – og holde ut helt til resten ser hva du så.
Neste gang noen sier du er gal, kan det være starten på noe stort.