Hvite, svarte, grå og sølvbiler, også kjent som de nøytrale fargene, er fortsatt de mest populære valgene blant forbrukere, mens de mer fargerike alternativene, kalt kromatiske farger, konsekvent foretrekkes av 19 prosent av kjøperne.
Hvite biler topper popularitetslisten, med svarte biler rett i hælene. Dette fremgår av en pressemelding fra BASF A/S.
Det er regionale forskjeller i fargepreferanser:
Europeere lener seg mot de mørkere nyansene, mens nordamerikanere foretrekker de lysere.
Italienere velger oftere fargerike biler enn andre europeere.
I Asia er det en tendens til å velge dristige og innovative farger.
I Sør-Amerika er det fokus på bruk av effektpigmenter.
Europeernes fargevalg
Europeere liker forskjellige farger
Blant de kromatiske fargene sees varierende preferanser: Tyskland favoriserer blått (11 prosent), mens rødt og oransje er populært i Spania og Storbritannia (rundt 9 prosent).
Frankrike har en preferanse for grønt (6 prosent), og Italia skiller seg ut med en bred palett av farger, med 30 prosent som velger kromatiske nyanser, den høyeste blant de nevnte landene.
"Det er spennende å se hvordan hver nasjon har sin favorittbilfarge. Det er fantastisk at bilprodusentene er modige nok til å eksperimentere med fargevalget og dermed støtte opp om individets uttrykksevne," sier Roman Dudar fra BASF Coatings Solutions.
Rødt og blått er favorittene i Nord-Amerika
I Nord-Amerika er også de nøytrale fargene dominerende, men her er det en spesiell preferanse for de lysere og sølvfargede nyansene.
Rødt var den mest populære av de kromatiske fargene i Nord-Amerika i 2023, selv om den ikke overgikk blått i popularitet.
- Den tradisjonelle fargepaletten hører fortiden til. De lysere nyansene vinner terreng og tar markedsandeler fra de grå, og flere velger effektpigmenter for å gi fargene mer dybde og spenning, bemerker Dudar.
Asias ungdom søker dristige farger
Her så kromatiske farger en liten økning i popularitet sammenlignet med året før, spesielt grønt, mens lysegrått og sølv også var etterspurt.
"Med lanseringen av nye kjøretøy i Asia går bilprodusentene for dristige og innovative farger som matcher det nye designet, som appellerer spesielt til de yngre kjøperne," forklarer Roman Dudar.
Sør-Amerika velger bort farger
Sør-Amerika har tradisjonelt en mer konservativ tilnærming til bilfarger, med 86 % av nye biler som hvite, svarte, sølv eller grå. Her bruker bilprodusentene oftere effektpigmenter for å gjøre lakken mer iøynefallende.
– Farger er ikke lenger bare farger. De skaper opplevelser. Perlemoreffekter, metalliske flak eller andre typer pigmenter gjør at fargen fanger betrakterens blikk og får stadig større popularitet, sier Roman Dudar.
BASF Color Report for Automotive OEM Coatings er en rapport utarbeidet av BASFs Coatings Division, basert på global bilproduksjon og lakk på personbiler i 2023. For mer informasjon om BASFs Coatings Division, besøk www.basf-coatings.com.