Tesla-aksjoen har vært i fritt fall den siste tiden, og salget av både nye og brukte Teslaer har gått jevnt nedover i både Norge og resten av året så langt i 2025.
Men det er ikke det eneste stedet Tesla har hatt problemer. Også i Kina har den tidlilgere så populære vært i problemer.
Fredag morgen norsk tid ble det kjent at Tesa har stanset salget av Model S og X i Kina.
Det skriver Teksiden.
Salgsnedgang i Europa og Norge
I januar 2025 falt Teslas salg i Europa med 45 prosent sammenlignet med samme periode året før, ifølge European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). I Norge ble det registrert 38 prosent færre nye Tesla-biler i januar sammenlignet med januar 2024 .
Selv om Tesla Model Y var Norges mest solgte bil i mars med nær 1000 registreringer, har den generelle trenden vært negativ. I årets to første måneder falt Teslas salg i Norge med 44,4 %, mens det totale elbilsalget økte med 53,4 prosent.
Politisk tilknytning påvirker merkevaren
Elon Musks rolle i Trump-administrasjonen og hans støtte til kontroversielle politiske bevegelser har ført til økt kritikk og protester mot Tesla.
I USA har demonstrasjoner og vandalering av Tesla-biler blitt rapportert .
I Europa har Musks støtte til høyreorienterte partier som AfD i Tyskland og Reform UK i Storbritannia ført til boikott og kallenavn som "Swasticars" for Tesla-biler.
Økonomiske konsekvenser
Tesla-aksjen har falt med over 45 prosent siden januar 2025, og Elon Musk har tapt omtrent 79,4 milliarder dollar av sin formue . Analytikere har også nedjustert sine kursmål for Tesla-aksjen på grunn av nye tollsatser og forventet nedgang i etterspørselen ..
Tesla har advart Trump-administrasjonen om at gjengjeldelsestoll kan skade selskapets eksport og produksjon.
Det er uklart når Tesla vil gjenoppta salget av Model S og X i Kina, men selskapet har nylig åpnet sitt første showroom og servicesenter i Riyadh, Saudi-Arabia, som en del av sin globale ekspansjon