Bane Nor opplever store tekniske problemer med sitt informasjonssystem, noe som har ført til at flere informasjonstavler på togstasjoner over hele landet er slått av.
I stedet blir reisende informert om endringer gjennom høyttaleranleggene.
"Vi må manuelt informere om endringer i sporbruk. Vi har en feil i kommunikasjonssystemet som styrer denne informasjonen", sier pressevakt i Bane Nor, Harry Korslund, til NRK.
Bane Nor har problemer med informasjonssystemet, og flere informasjonstavler er skrudd av.
Passasjerer må følge med på høyttalerbeskjeder.
Feilen rammer hele landet, men spesielt de travleste stasjonene, som Oslo S. Ifølge Bane Nor påvirker problemene også informasjonssystemer i Vy-appen, Entur og Google Maps, som vanligvis henter oppdatert informasjon om togavganger og sporbruk.
Reisende må følge med på høyttalermeldinger
Passasjerer oppfordres til å være ekstra oppmerksomme og lytte til meldinger som gis over høyttalerne for å få riktig informasjon om hvor togene går fra.
"Lytt nøye til meldingene som kommer over høyttaleranlegget", sier Korslund.
Foreløpig vet ikke Bane Nor hvor lang tid det vil ta før systemet er oppe igjen, men feilsøking pågår.
Påvirker ikke togtrafikken
Til tross for problemene med informasjonssystemet, går togene som normalt, ifølge Bane Nor.
Det betyr at reisende må være ekstra oppmerksomme på oppdateringer om sporendringer, ettersom disse ikke vises på informasjonsskjermene.
Problemene kommer samtidig som mange er avhengige av oppdatert reiseinformasjon i rushtiden.
NTB skriver at Bane Nor jobber for å løse feilen så raskt som mulig, men det er foreløpig ikke klart når systemene vil være tilbake i drift.