Kjenn høytiden din: Hvorfor feirer vi egentlig pinse?

14/05/2024 09:27

Sofie

Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Pinsen er rett rundt hjørnet, og for mange betyr det en sårt tiltrengt pause og tid til å nyte forsommerens gleder. Men hvorfor feirer vi egentlig pinse?

Pinseferien er rett rundt hjørnet, og for mange betyr det en sårt tiltrengt pause og tid til å nyte forsommerens gleder.

Men hvorfor feirer vi egentlig pinse? Det er langt fra alle som er like skarpe på denne høytiden.

Men faktisk er pinsen kirkens fødselsdag og en av de største høytidene i kristendommen. Pinsen er høytiden for Den Hellige Ånd. Det skriver historie-online.

Vi feirer at Den Hellige Ånd, som er Guds ånd, kom til verden og skapte tro, håp og fellesskap blant mennesker.

Og det er helt sentralt i begynnelsen av den kristne kirke, for da Den Hellige Ånd kom til disiplene, ble de sendt ut i verden for å dele sin tro på Jesus med alle.

Som et tegn på at de hadde mottatt Guds ånd, begynte de å snakke og forstå alle språk.

Det var begynnelsen på de første kristne fellesskapene, menighetene. Derfor kalles pinsen også kirkens fødselsdag.

Den Hellige Ånd skaper fellesskap

Pinsen er derfor en feiring for kirkens fødsel og for Den Hellige Ånds komme – men hvem eller hva er egentlig Den Hellige Ånd?

Den Hellige Ånd forstås best som Guds enorme kraft, som skaper tro og håp i mennesket, og som binder mennesker sammen i fellesskap. Gjennom Den Hellige Ånd er Gud tilstede blant mennesker.

Den Hellige Ånd, som vinden og pusten, er usynlig, men essensiell for menneskelivet.  

Fordi Den Hellige Ånd er usynlig, snakker vi ofte om den i billedspråk.
De vanligste symbolene på Den Hellige Ånd er duen, ilden og vinden. Les mer om symbolene her.

50 dager etter påske

Ordet pinse kommer fra det greske ordet pentekoste, som betyr den femtiende. Dette tyder på at pinsen alltid faller 50 dager etter påske.

2. pinsedag har samme funksjon som 2. påskedag: Nemlig at vi kan reflektere videre over høytidens store betydning.