Reklamer forbys og fjernes umiddelbart.
Lige nu læser andre
Zara er et av verdens mest kjente klesmerker, med millioner av kunder og hundrevis av butikker over hele verden – inkludert i Norge. Mange handler her fast, og kjeden er kjent for rask mote og lave priser.
Men nå har Zara havnet i hardt vær.
Motekjeden får kraftig kritikk, og har vært nødt til å fjerne to reklamer.
Det skriver BBC.
Årsaken er at modellene blir ansett for å være “usunt tynne”.
Uansvarlig
Læs også
Den britiske reklamekontrollen ASA (Advertising Standards Authority) har sett nærmere på to reklamebilder brukt på Zara sin app og nettside.
Konklusjonen er at modellene fremstår som så tynne at reklamene blir ansett som uansvarlige og skadelige.
ASA peker på at belysning, positur og styling fikk modellene til å se unaturlig magre ut. I ett bilde fremheves de “fremspringende kragebeina” som et visuelt fokuspunkt, mens et annet bilde skal ha brukt skygger og kameravinkler for å få ben og armer til å se uforholdsmessig tynne ut.
Zara har fått krav om at bildene må fjernes permanent, og motekjeden har fått klar beskjed om å utvise bedre ansvar fremover
Blir tynnere og tynnere
Det er ikke første gang motekjedene får kritikk for å velge sykelig tynne modeller.
Læs også
I sommer ble annonser fra både Marks & Spencer og Next stoppet etter at modellene ble vurdert som “usunt tynne”.
Denne uken løper Copenhagen Fashion Week av stabelen, og her har danske fotografer lagt merke til at modellene er svært tynne. Det skriver DR.
Zara svarer på kritikken
Zara har nå fjernet bildene fra alle plattformer og understreker at modellene hadde medisinske erklæringer som bekreftet god helse da bildene ble tatt. Kjeden sier også at bildene kun er justert med minimale endringer i lys og farge.
Videre hevder Zara at de følger bransjestandarder for helsefokusert modellbruk, og viser til retningslinjene i rapporten Fashioning a Healthy Future.
Men ASA lar seg ikke overbevise. Reklamene er nå forbudt, og saken vekker stor oppmerksomhet i moteverdenen.