Nå blir det forbudt for unge å kjøpe disse populære drikkevarene.
Akkurat nå leser andre
Barn og unge er mer utsatt for press enn noen gang – enten det gjelder skjermbruk, skole, eller fristende produkter i butikkhyllene. Når helsa settes på spill, må myndighetene gripe inn. Nå er det de koffeinholdige energidrikkene som rammes av et historisk forbud.
Energidrikker har på få år gått fra å være nisjeprodukter til å bli fast inventar i ungdomssekken. Men nå setter myndighetene foten ned.
Fra 1. januar 2026 innføres en aldersgrense: barn og unge under 16 år får ikke lenger kjøpe koffeinholdige energidrikker i Norge.
Skal beskytte barn
Bakgrunnen for forbudet er den kraftige økningen i inntak blant unge, og de dokumenterte helserisikoene knyttet til koffein.
Ifølge Mattilsynet kan for mye koffein gi søvnvansker, uro, rastløshet, hodepine og i verste fall avhengighet. Mer alvorlige konsekvenser er forstyrrelser i hjerte- og karsystemet og sentralnervesystemet.
Les også
«Barn er mer sensitive for de negative helseeffektene av koffein fordi de har lavere kroppsvekt og kroppen ikke er ferdig utviklet,» skriver Mattilsynet i et informasjonsskriv om forskriften som offentliggjøres i god tid før den trer i kraft.
Gjelder overalt – også på nett og treningssentre
Forbudet gjelder alle utsalgssteder: dagligvarebutikker, kiosker, restauranter, kantiner, salgsautomater, sportsbutikker og treningssentre. Nettbutikker omfattes også. Ved kjøp skal det være alderskontroll, og er selgeren i tvil, må kunden vise legitimasjon.
Energidrikk er definert som alkoholfrie drikker med mer enn 15 mg koffein per 100 ml, inkludert pulver og tabletter som skal løses i væske. Kaffe, te, kakao og brus omfattes ikke.
Grensen går ved 16 år
Mattilsynet får ansvar for å håndheve det nye regelverket. Virksomheter som bryter forbudet risikerer sanksjoner.
«Viktigst er at regelverket etterleves. Målet er å beskytte barn under 16 år mot negative helseeffekter,» heter det i forskriften.
Les også
De siste årene har salget av energidrikker eksplodert, og særlig tenåringer har vært en vekstgruppe. Nå skal altså grensen trekkes ved fylte 16.
For mange unge betyr det at hyllen med Red Bull, Monster og Battery ikke lenger er tilgjengelig.